søndag 28. august 2011

Snømannen

Jeg har dilla på krim-bøker. Nå leser jeg "Snømannen" av Jo Nesbø. Kjempebra og spennende bok så langt. Jeg får liksom aldri helt taket på plottet da boka er fantastisk fengende og finurlig godt skrevet :)

bokkilden.no står det følgende fra bokomslaget:

"Nesbø på sitt beste! Dette er den syvende romanen om politietterforskeren Harry Hole, og det er november 2004. Harry Hole begynner å motta anonyme brev, om snømannen. Det er trolig en sammenheng mellom brevene og at Birgitte Hovseth er sporløst forsvunnet fra hjemmet på Oslo vestkant. I Hovseths hage er det satt opp en snømann, med øynene vendt mot huset. Harry Hole finner Birgittes mobiltelefon inni snømannen og skjerfet hennes rundt snømannens hals. Snømannen er en ny og besettende seriemorderthriller fra Jo Nesbø. Leseren blir like opptatt av Harry Holes privatliv som av kriminalgåten. Harrys ekskjæreste Rakel forteller Harry at hun skal gifte seg med sin nye kjæreste, legen Mathias Lund-Helgesen. Men Harry og Rakel fortsetter å møtes. På jobben er hans nye medhjelper, Katrine Bratt, svært interessert i hans etterforskningsmetoder. Harry finner raskt en annen savnet kvinne, Kristina Ottersen, drept. Både Birgitte Hovseth og Kristina Ottersen har én ting felles: De har begge konsultert legen Vidar Hjelset. Sporene peker både bakover i tid og geografisk til Bergen."

PS - Det er litt vittig at noen av personene i boka hadde alibi under ett mord - de var nemlig i Florø mens det ble begått. Ikke ofte at man hører sin egen lille by omtalt i krimbøker :P

Er helt hektet og klarer ikke legge fra meg boka for lenge om gangen, så det leses ofte! Lånte den på biblioteket og vil nok returnere den utlest i svært god tid før fristen, he-he. Har fått lånt ei bok av min far av samme forfatter, så den ligger på vent. Dessuten har jeg reservert et par bøker på biblioteket, så jeg gleder meg til gode lesestunder fremover.
Min gode venn, kollega og scrappeberte Rita laget meg et flott bokmerke i sin spede start innen kortlaging. Det var kanskje så langt tilbake som i 2007 eller 2008 om jeg ikke husker helt feil? Det bokmerket er med overalt og fortsatt flittig i bruk. Tusen takk, snilleste Rita! Ta gjerne et besøk i bloggen hennes. Det har vært litt stille der siden sommerferien, men hun lager de nydeligste kort! :)

Ha en herlig avslappende søndag! :D

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...