mandag 10. september 2012

Mini-Skappel

Som nevnt tidligere, så kastet jeg meg på Skappel-mania som har herjet blogglandia en tid.
Jeg ble revet med av de flotte genserne som dukket opp overalt.
Oppskriften på den lille versjonen var det som fikk meg i gang aller først,
altså en Mini-Skappel etter oppskrift fra Maria Skappel! :)

Garn: Faerytale farge #706 og Tynn Alpakka #189
Pinner: 7 mm
Oppskrift: Sophia's skappelgenser str 2-3 år
Det blir en tykk og varm genser av det der, veldig myk og god.
Dessverre var oppskriften på str 2-3 år for stor til min yngste datter
på snart 2 år med det garnet og pinnestørrelsen som jeg valgte.
Jeg tror at det blir ei jente på 3 år som kommer til å få denne. Hun heter Lisa..
og det kan du også se igjen i knappen på genseren som jeg sydde på helt på tampen. Den har overhodet ikke noe funksjon, bare til pynt... ;)
Lisa har en lillesøster på snart 1 år som heter Maja.
Jeg har en knapp med hennes navn på..
Da mangler det bare en mini-Skappel til henne også tenker jeg.
Får se hvilken farge det blir..
men akkurat nå er det nemlig en annen mini-Skappel på pinnene.
Det er til yngste snuppa mi i samme garn og farger,
men med mindre masker på pinnene.
Får prøve hvordan det går.. Kanskje litt liten igjen... Hm.. Skal ikke være lett.
Kuttet ned med 10 masker, det utgjør kanskje altfor mye.
Strikker videre og så får vi se hvordan det blir... :D

Det gikk med i overkant av 2,5 nøster av hvert garn her til denne genseren.
Litt detaljer på genseren... og flere ser du i bildet under her..
Det er et flott fargespill med den garnkombinasjonen...
og jeg sydde på en knapp med navnet på mottaker oppe i halsen til venstre

Som "alle" sier, så er dette en veldig enkel genser å strikke.
Jeg anser meg som nybegynner og det er første genseren tror jeg
hvor jeg faktisk har strikket alt selv OG sydd sammen til en genser.
Før var det min kjære avdøde farmor som hadde jobben med å sy sammen for meg..
 Dessverre lærte jeg meg det aldri og nå har jeg ikke symaskin en gang.
Skulle ønske jeg hadde lært det av henne da jeg hadde muligheten.. 

Uansett - denne genseren er veldig enkel i så måte.
Her er det ingen klipping og det går fint an å sy den sammen kjapt og greit! ;)


Her er det go'stol, te og spøt (ja, nye mini-Skappel in the making)
og svensk krim på tv-skjermen. Travel mandag har det vært.
Godt å slappe av i ro før det er på tide å ta kvelden.

Jeg var forresten på et veldig godt foreldremøte i regi av "Sterk & Klar" før på kvelden.
Det var foreldrerollen og grensesetting i fokus.
En engasjert foredragsholder, Oddvar Bjørnestad, holdt folket i ånde i nesten to timer.
Det var mange gode tips og ikke minst - jeg fikk en del aha-opplevelser vedrørende min egen reaksjon/oppførsel når det går ei kule varm i en hektisk hverdag. Han lærte oss to gode teknikker - den ene er stopp opp og IKKE si det du tenker på akkurat nå. Hjelper det ikke å roe seg ned, gå vekk fra situasjonen og ta deg gjerne en tur, thi-hi! Vi er ikke på vårt lureste når vi trenger å beholde roen som mest, det er helt sikkert. Mange gode eksempler på det meste der. Tror det var mange som møtte seg selv i døra litt.. Godt med en repetisjon på smarte løsninger, thi-hi!

Når ting bygger seg opp og det er konflikt på gang,
velg den ene konflikten som du ønsker og hold deg til den.
Han kom med flere eksempler hvor man plutselig har flere konflikter gående på en gang og det blir bare tull. Manipulasjon heter det og barna er veldig gode på det. Ta den ene konflikten der og da, ferdig! Noen som kjenner seg igjen - man har en diskusjon/konflikt om husarbeid og plutselig er tema flere andre ting i samme slengen. Lite nyttig for alle parter - og man løser vel bokstavelig talt ingenting :)

En annen ting han nevnte helt på tampen er når barna søker oppmerksomhet og vil fortelle noe... selv om vi er veeeldig opptatt med noe veldig "viktig" som f.eks. å rydde kjøkkendisken, tømme oppvaskmaskinen++... Og vi svarer mmmMMMmmmm på det barna sier.. Ikke gjør det. Stopp opp, se de i øynene og engasjer deg. Vis at du er interessert i det de ønsker å dele med deg. De merker det om vi ikke er tilstede her og nå.
Det går på å lytte og å bry seg. Godt tips.

Ønsker alle ei fin ny uke! ;)

8 kommentarer:

lena sa...

Nydelig genser! Flott farge!

Marianne sa...

Så fin genseren ble:-) Høres ut som et interessant foredrag du har vært på, kjekt med noen gode tips i hverdagen. Ha en fin dag! Klem Marianne

Myrte ♥ sa...

Skjønn genser, med knappen som gjorde det lille ekstra! Tipper Lisa blir veldig fin i nystrikket genser :)

Takk for den koselig kommentaren hos meg, slikt varmer.

Ønsker deg en herlig dag, i forhåpentligvis bedre vær enn vi har her i Bergen i dag :)

Liv Janne sa...

Du verda for ein produksjon!!! Kjempeflott gensar! No er for øvrig innlegget om Lassenipa ferdig.... enda opp med å skrive det sjølv ;) Ha ein fin dag!

Anonym sa...

Hvor har du kjøpt den lappen det står navn på? Genseren ble kjempe fin :)

Eli Kristin Magnussen sa...

Heisann!

Takk for koselige kommentarer :)

Knappen er kjøpt online hos Snella & Petronella. Den rosa merkelappen er kjøpt online hos minanamnband.se

Begge nettsteder anbefales! ;)

Anonym sa...

Takk for svar :) Men nettsiden til snella & petronella funker ikke :/

Eli Kristin Magnussen sa...

Hei der anonym :) Nettsiden er som følger:

http://www.snellaogpetronella.no/

Den fungerer fint og utvalget i knapper er bra - selv om det er litt dyrt... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...