mandag 27. januar 2014

Tovede votter og matchende sitteunderlag!

Par i hjerter - votter og sitteunderlag strikket i cerisefarget Nepal garn


Jeg liker å gå på tur i skog eller fjell,
men jeg ser dessverre fra diverse bilder at jeg er passe fargeløs i bekledningen.
Det skulle jeg gjøre noe med og satt i gang med strikk i knæsj rosa - altså cerise.
Sitteunderlaget ble strikket av 4 nøster Drops Nepal på pinner 7mm.
Vottene ble strikket av 2 nøster Drops Nepal på pinner 5mm.




Oppskrift: Kjerstrikk's tovede votter (dame)
Garn: Drops Nepal (2 nøster)
Pinner: 5mm

Kjersti anbefaler dobbelt garn Rauma finull,
evt. Fritidsgarn, Rauma Vamsegarn på pinner 5 eller 5,5mm.


Direkte avskrift av Kjersti sin oppskrift:
Legg opp 32 m. Strikk 3 riller.
Strikk deretter glattstrikk ca 28 omg., og øk 4 m. (1 m. på hver p.)
Strikk ytterligere 10 omg. Strikk inn en konstrasttråd over 7 m til tommelen.
Fortsett med 30 omg. glattstrikk før felling (se nedenfor).
Felling gjøres annen hver omg. 2 ganger.
Deretter felles det hver runde til det gjenstår 8 masker.
Dra tråden gjennom maskene

Felling: 
1. og 3. pinne: Strikk 1. m, ta neste løst av, strikk neste m. og trekk den løse masken over. 
2. og 4. pinne: Når det gjenstår 3 m., strikkes 2 rett sammen, og den siste strikkes vanlig. 

Tommel: 
Ta opp maskene over og under kontrasttråden = 14 m. Ta opp 1 maske i hver side = 16 m. Strikk 18 omg. glattstrikk. Fell av annenhver omg. 2 ganger. Deretter felles det til det gjenstår 4 m., dra tråden gjennom. 


Toving: 
Jeg tovet på vanlig vask 40'C, 1000 omdreininger og 60 minutter.. Jeg la inn ca 2 dæsjer med grønnsåpe i trommelen. Jeg er fortsatt ikke blitt helt klok på min vaskemaskin vedrørende toving. Hittil har det blitt tovet for mye, men det gikk rimelig bra denne gangen. Vottene var små i utgangspunktet, så neste gang strikker jeg med 5,5mm pinner og litt mindre tid kanskje...? Sitteunderlaget gikk helt fint ;)

 ☕

Disse vottene ble dessverre ikke mine, så jeg må strikke meg et par nye.
Etter toving passet de faktisk glimrende til min sønn på snart 7 år ^_^
Vottene er derfor lagt i gavekurven i påvente av bursdagsinvitasjon
- det var ok at han gir votter med hjerter på til ei klassevenninne,
så da er det bare å vente i spenning... :))



Dersom du benytter denne oppskriften,
så er det fint om du linker til Kjersti sin blogg.
Æres den som æres skal.
Super og lettfattelig oppskrift på votter med god passform.


Så var det
S I T T E U N D E R L A G E T

Mykt og varmt rosa sitteunderlag til meg selv - klar til å varme baken min på fjelltur ;)

Teksten #utpåtur er naturlig siden jeg liker meg på tur og blogger eller deler foto på facebook og/eller 

Instagram (@elishideout )for å dele turtips og turopplevelser.

Dersom det lokker deg ut eller motiverer deg også.. ja da blir jeg kjempeglad! ^_^
 

Oppskrift: Inspirert av Hobbyfruen sitt sitteunderlag
Garn: Drops Nepal (4 nøster)
Pinner: 7 mm

Legg opp 80 m og strikk rillestrikk til det er tomt for garn.
Jeg brukte 4 nøster Nepal.

Hekle ei passelig lang rad over 3 m fastmasker på krok 5mm.
Dra den gjennom kanten på ene siden
og fest den så med noen få masker på begge sider.  
Den kan dermed knytes fast i sekk eller jakke dersom man ikke har med seg store sekken på turen.
Dette syns jeg er praktisk og plassbesparende på korte turer.

Sitteunderlag med snor til feste i sekk, jakke eller lignende på tur ;)

Da får jeg strikke meg et par votter på større pinner... Krysser fingre...
Men nå er jeg nesten tom for cerise Nepal, så jeg må få tak i mer garn.
Enten blir det mer Nepal eller så prøver jeg meg på dobbel tråd med finull.
Må sjekke garnet i butikken og så får vi se hva det blir ;)

Sitteunderlaget strikket jeg på to kvelder. Rillestrikk frem og tilbake.
Vottene strikket jeg lørdagskveld foran tv'n og to glass rødvin til jobben... ;)

Ha ei fin uke!

12 kommentarer:

Fjällripan sa...

Å så fint!! Du är så flink! :))

Kirsti sa...

Så deilig å ha varmt sitteunderlag når man er ute i kulda. Har lenge hatt planer om å strikke et par selv, men det har vært så mye annet på lista mi. Kanskje til neste vinter:) Er jo veldig fine julegaver

Ut på tur, aldri sur sa...

Kjempefint sett! Gjorde seg med friske farger! Jeg ble inspirert, må bare bli ferdig med noen andre prosjekter først...

Anita sa...

Kjæææææmpefint!!!!
Stilig sett, det er vel ikke lenge før su har strikket nye til deg selv tipper jeg! Uansett om det ikke var meningen er det jo kjekt å ha noe på lur i gavekassen! :)
Takk for oppskrift!
Anitaklem ;)

Lisbeth sa...

Bruksting er gøy å strikke :) Synes sitteunderlaget gjorde seg litt ekstra med skriften på. Så du hadde lagt ut bildet på facebook sin Skaperglede side :D Gøy å "møte" deg der også :)

Lisbet sa...

Knall fint sitteunderlag, ble ekstra fint med teksten du har på.
Vottene ser veldig deilige ut. Strikka tovede votter til snuppa av dobbelt enkelt Kauni men de ble alt for små. MÅ strikke nye men kanskje jeg skal kjøpe Nepal i stede for å bruke noe av alt KAuni garnet jeg har liggende :-)

Ufostrikk sa...

Kjempefint sett! :) Jeg skal strikke sitteunderlag og votter til et kjærestepar, hadde tenkt å bruke østlandsgarn, men nå skal jeg jammen meg sjekke ut det garnet som du brukte her.

Lisbeths Verden sa...

Sikkert godt og varmt, et fint sett :) Ha en fin uke, hilsen Beth fra Bergen

Made by KKann sa...

Hei hei

Så flott både sitteunderlag og votter - synd at de ikke passet da - men som du sier - de blir fine som gave til en liten jente-venninne!

Ha en finfin torsdag!!

KlemAK

Made by KKann sa...

..bare inne for å si: GOD MANDAG!!

KlemAK

Strikkedoktor'n sa...

Så fint dette var! ;-)

Marta sa...

så fint! sydde du på skriften før eller etter du tovet det?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...