søndag 31. august 2014

Sitteunderlag... og et par boktips! :)

Svart og lysegrått sitteunderlag ferdig tovet

 
Jeg strikker sitteunderlag for tiden i garnet Drops Nepal.
To stykker er ferdig tovet, det tredje er fortsatt på pinnene.
Det går i svart og gråtoner.
Jeg storhandlet på Drops sitt ullsalg i mai, så jeg har litt garn å strikke opp ^_^
 
Her er de før toving... Alltid like spennende å se hvordan de ser ut etterpå... :P
 
Det er samme oppskrift som jeg alltid bruker på sitteunderlag.
Syns de er passe store, myke og varmer/varer lenge.
Se mer info i dette innlegget fra januar 2014.
 
 
Oppskrift: Inspirert av Hobbyfruen sitt sitteunderlag
Garn: Drops Nepal (4 nøster)
Pinner: 7 mm

 
Legg opp 80 m og strikk rillestrikk til det er tomt for garn.
Jeg brukte 4 nøster Nepal.
Sitteunderlagene måler ca 55 x 42 cm før toving.
Hekle ei passelig lang rad over 3 m fastmasker på krok 5mm, ca 1 m lengde.
Dra den gjennom kanten på ene siden
og fest den så med noen få masker på begge sider.  
Den kan dermed knytes fast i sekk eller jakke
dersom man ikke har med seg store sekken på turen.
Dette syns jeg er praktisk og plassbesparende på korte turer.
 
Jeg pleier å nålefilte motiv på sitteunderlagene.
Da bruker du et hvitt sportsgarn eller noe slikt som tåler varme i maskina.
 
Neste sitteunderlag som er på pinnene...
 
Som vanlig - jeg har vært på biblioteket igjen og pløyer meg gjennom gode boktips.
Jeg har lydboka "Vinternoveller" av Ingvild H. Rishøi på ørene for tiden.
Ser frem til å kunne lese boka "Et stjålet liv" av Nancy Richler.
 
 
Her er det fotballturnering på planen.
Yngste sønn har 4 kamper og storgleder seg til oppmøtetid :)
 
Nyt søndagen!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...