torsdag 2. juni 2016

Første tur til Guleskardtoppen 646 moh

Utsikt fra Guleskardtoppen og ut mot øyriket i Florø


Vi er heldige som har ei nydelig utsikt fra kontorvinduet vårt...
Vi ser over til fjellene fra Grytadalen som grenser til Botnafjorden utenfor.
Fristelser... :)

I går så jeg på hvordan det grå været og tåkelaget  endrer seg der borte i fjellene gjennom hele dagen.
Det var helt tåkete, klart, lite og mye tåke. Det svingte fort.
Det fristet med en fjelltur og jeg telte på knappene... skal, skal ikke gå i fjellet.
Planen var i så fall til en fjelltopp jeg ikke hadde vært på før og alene uten gps.
Sjekket ståa med en fjellvant kar som også jobber her på huset og tok sjansen.

Ferden gikk til den nederste parkeringsplassen på venstre side på fv 614 i Grytadalen (før Magnhildskartunnelen).
Det er startpunktet for turen. Det står skilt til tre ulike turmål. 
Min topp het Guleskardtoppen - da følger man retning mot Slettevarden, men tar av på Pollaslettene.

Turen fra Grytadalen - Guleskardtoppen med sine 646 moh ligger på Ut.no
Den er merket som en blå tur, lengde 3,7 km og med varighet 2 timer... Vel, det er til turmålet.

Min pulsklokke viste at jeg brukte 2 t og 30 min totalt. Det er for hele turen t/r inkludert pause på toppen.
Jeg gikk fra start til ukjent topp på ca 65 minutter.
Klokka viste 34 min ved skiltene oppe i Akslaskaret (skilt til Terdalskeipen og Slettevarden).
Jeg gikk totalt 7,95 km på turen.

Og - her kommer bilderaset fra turen, hihi.
Tar gjerne mer eller annen type bilder når det er første gang til et turmål.

Ser et snev av Rundevannet i midten med Klauekeipen til venstre og Terdalskeipen til høyre

Jeg var ikke komt langt oppover her før himmelen åpnet slusene og det plasket ned.
Måtte stoppe og få på regntøy i en fart. Ingen knipsing med kameraet trygt plassert i sekken.
Før jeg kom til skiltingen oppe i Akslaskaret var det sol igjen og veldig lummert!

Asklavatnet sett fra Akslaskaret
Terdalskeipen ruver til venstre for Akslavatnet

Jeg så på utskriften fra Ut.no på turen for å orientere meg.
Det var den toppen jeg trodde, men det vet man aldri når man ikke har vært der før.
Det står heller ikke navn på toppen på kartet. 

Tok ikke så mange bilder fra Akslaskaret til toppen.
Tenkte å sjekke om jeg gikk mot rett topp først og heller knipse for å dokumentere mer for ruteinfo sin del på returen.

Jeg gikk til Slettevarden med to små barn for noen år siden.,
nærmere bestemt 14. august 2012, se innlegg om den her om du vil.
Da hadde jeg vesla i bæremeis på nesten 2 år og jr var bare 5 1/2 år og gikk den turen til fots.
Nå ble jeg enda mer imponert over at jeg gikk der alene med de to, henne i bæremeis i tillegg...
...og ikke minst, JR gikk hele turen!! Det er langt og mye steinur og myr. 
Hadde glemt hvor mye steinur faktisk. Var forsiktig nå siden det var vått og glatt.

På veg oppover fjellsiden på Guleskardtoppen.. her tror jeg at jeg er på rett veg :)
(og ja, det stemte, hehe...)


G U L E S K A R D T O P P E N   6 4 6  M O H

Ved varden(e) på Guleskardtoppen - toppen midt i bildet i det fjerne er Brandsøyåsen
Ser Vassbotnevatnet og øyriket utenfor Florø
Akslavatnet og Aksla (på veg mot Terdalskeipen) i sikte

Knipset litt bilder, kikket på det flotte terrenget og nøt tid i fjellet.
Oppdaget at tåka var på full fart innover fra alle kanter igjen,
så da ble det kjapp matbit og rolig vandring tilbake til bilen igjen.

Det var ikke noe turbok på Guleskardtoppen. 
Har iallfall bildebevis på at jeg har vært der, hihi.
Guleskardtoppen er listet opp som tur nr 7 i Turtrimmen 2016 i Florø.

Bevis på at jeg har vært der ^_^

Impulstur i fjellet krever kjappismat innen nær radius.
CirkleK fikk et hastebesøk før jeg dro avgårde mot fjellene. 
Veldig fornøyd med den pakning med juice & halv baguette forresten ;)

Det bildet over her til høyre viser forresten Hornelen, den tuppen som stikker ut for seg selv.
Det er Europas høyeste sjøklippe og ruver rett opp fra sjøen med sine 860 moh. 
Jeg har gått den en gang - fra Hundskår - Hornelen - Berle 28. juni 2009
Den må oppleves igjen. 

Vel, tilbake til  returen igjen :D

Returen har startet... ned igjen. Fulgte små varder og noe som så ut som en sti innimellom.
Jeg knipset denne varden - her kan du fint ta av fra løypa mot Slettevarden og gå opp mot fjellet rett frem.
Du kommer frem til varden(e) uansett :)

Og min ferd fortsatte tilbake over Pollaslettene. Det er et rimelig flatt parti med mye steinheier og myr. 
Der oppe i bildet ser du Holten og Akslaskaret ned forbi.

Samme sted som jeg tok bilde på veg mot Pollasletta og Guleskardtoppen.
Her er det retur og tåken kommer raskt sigende innover.

Litt småskummelt med tåke, men den skremte meg ikke på denne turen.
Den lager nesten en litt trolsk stemning :)

Da er jeg over Akslaskaret og på veg ned igjen på andre siden.

Grytadalen - ser såvidt Langevatnet til venstre i bildet.
Fjellet rett i mot er Snøfjellet - og den avflatede toppen bakom er Haukåbøra eller Børa med sine 1065 moh. 
Klauekeipen ruver i tåka og du ser Rundevatnet og Keipevatnet midt i bildet
Langevatnet til venstre i bildet. Her går ferden nedover i retning tåka midt i bildet.
Det lille vannet du ser til høyre i bildet heter Rundevasstjønna.

Tåka omfavnet hele området mer og mer. 
Måtte kjøre et stykke i tåka før jeg havnet under og kunne få fri sikt igjen :)

Bilde fra min instagramkonto @elishideout

Kjekk følelse å kjøre hjem etter en fin-fin tur i fjellet.
Og litt ekstra spesielt etter å ha gått alene til nok en ny og ukjent topp. 
Det gir mestringsfølelse og tøffer meg opp til å våge flere ulike turmål fremover ;)

På vegen passerer man denne nydelige fossen på Haukå med det passende navnet - Brudesløret!

Nyt torsdagen!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...