onsdag 6. februar 2008

Askeonsdag

I dag har jeg tatt meg en middagslur - noe jeg ellers aldri gjør. Vet ikke om det skyldes at jeg er overveldet av inntrykkene fra første dag på jobb igjen eller rett og slett fordi jeg sov dårlig natt. Kanskje en kominasjon, he-he.. Karene her har fått "1000" nye fotballkanaler og ser på kamper og innslag, diskusjoner og repriser. Det kan bli for mye av det gode for min del selv om jeg liker fotball. Søvnen sitter iallfall fortsatt i så jeg tror det blir sofa, god bok og tidlig kveld på meg. Så må jeg ikke glemme dagens tekst:

Askeonsdag er en kristen helligdag, som markere begynnelse på fastetiden. Fasten varer fra askeonsdag til påskeaften. Det er 44 dager, men siden folk ikke skal faste på søndagene blir fasten på 40 dager. Karnevalsfeiringer skal være avsluttet før askeonsdag og fastelavn er også over.

Askeonsdag har tradisjonelt vært en dag da kirken har minnet folk om menneskets dødelighet. Fortsatt får menigheten i katolske kirker aksekors tegnet i panne. Asken korsene tegnes med kommer fra asken etter palmegrener som ble brukt året før til feiringen av palmesøndag. Palmegrenen blir brent kort tid for askeonsdag. Asken er gjerne blandet hellige oljer og litt vann.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...