mandag 4. februar 2008

Blåmandag

Ja idag er det virkelig blåmandag... :)

Noen steder skulle maten være skrinn og dårlig på Blåmandag, det var for at folk skulle være ekstra sultne til feittirsdag. Andre steder droppet man dette med skrinn og dårlig mat, men droppet rett og slett hele Blåmandag og kalte dagen fleskemandag. Der var det ingen pause mellom fastelavnssøndag og feitttirsdag. Prestene begynte tradisjonelt fasten tidligere enn folk flest. De startet allerede på mandagen. Navnet blå kommer av at alteret i middelalderen ble kledd med en bål duk for å markere at prestene hadde startet fasten. Nå brukes begrepet blåmandag om en hvilken som helst trist dag, særlig for mandager i bakrus. Under karnevalsfeiringene verden over er imidlertid ikke blåmandag noen blåmandag, men en av de viktigste festdagene om ikke den aller viktigste.


Vil likevel ikke kalle dagen for blåmandag her, he-he.. Siden det nærmer seg arbeidsstart igjen for min del med stormskritt har jeg bare kost meg idag med smågullet mitt. Vi har hatt besøk, lekt og kost oss og gått en kjempelang tur i nesten to timer i go'været. Det gjorde godt selv om kroppen forteller meg at den turen kommer til å kjennes i hofter og ben, he-he. Godt å komme seg ut i frisk luft iallfall!

Det ble tid til mer opprydding av blader og sånt mens småtten sov formiddagslur idag også. Vi har så mye ting rundt omkring og i denne kåken som er for liten for oss blir det dermed bare kaotisk. Jeg ryddet opp i de få bladene innen interiør som jeg har. Jeg klippet ut gode tips og idèer som jeg kanskje får bruk for ved en senere anledning og kastet heller bladene som opptok plass i bladkurven. Tipsene samlet jeg i en egen slags scrappebok med tekst og bilder som jeg kan plukke frem ved behov. Vi skal jo bygge oss nytt hus og den kan bli hendig fremover :) Nå som jeg snart skal i jobb igjen har jeg fått en merkelig trang til å rydde og organisere ting og tang i huset før det skjer, så jeg har det travelt. Klesskapet mitt neste...!

Forsiden av scrappeboken min innen interiørtips og idèerGlimt fra boken

1 kommentar:

Hege sa...

Det var jammen meg ikke dumt. Har overflod av blader liggende her også; kanskje jeg skal finne en lignende løsning en gang. En ting til; de bollene så bare alldeles nydelige ut!!!!

Takk for besøket i bloggen min og ha en flott uke!

Klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...