lørdag 17. oktober 2009

ABC - bokstaven D

Den norske versjonen ABC i ord og bilder i regi av Petunia.

Bokstaven D står for Drivved i fjæra. I dag har det vært et nydelig høstvær, så jeg og de to minste tok turen til Sørstrand for å gå langs svabergene for å se hva vi kunne finne av skatter. Det var mye Drivved :)

Wikipeda sier følgende om Drivved:
"Rekved eller Drivved er trevirke som skylles opp på stranden etter å ha drevet rundt ute på havet.
I mindre velstående tider, var slik ved et verdifullt tilskudd til kystboernes beholdning av både fyringsved og byggematerialer. Trevirke som hadde lagt en stund i saltvann, var gjerne mere motstandsdyktig mot råte på grunn av saltinnholdet. Rekved var i lange tider det eneste brukbare trevirket som fantes på Grønland, der det ble nyttet til gjenstander som ellers ville bli vanskelige å lage, som årer og spanter til båter."
Her er noen glimt fra en herlig tur!

DrivvedDrivved
Nydelige glimt fra SørstrandAndre glimt fra Sørstrand,
et fantastisk turområde for store & små :)

28 kommentarer:

Turid sa...

Drivved er jo så vakkert. Nydelige bilder du har tatt og flott temavalg. Du er heldig som har en så fin strand i nærheten ;-)

Petunia sa...

Virkelig et tema jeg liker og bildene dine er kjempefine! Jeg samlet mye på rekved før som jeg brukte til mye forskjellig.

Kaia sa...

Flotte bilder, og så flotte montasjer du har laget.
Nydelig strand ;o)
Er det et spesielt fotoprogram du bruker ????
Ha ei fortsatt flott helg.
Klem fra Kaia

Trine Lill sa...

Så stilige collager du har laget!:)
Og fint med så mye tekst til bildene synes jeg.
Fortsatt god helg!:)

Anita sa...

Hei Eli!
Som vanlig nydelige og stemningsfulle bilder fra deg!!!!
Helt herlige!

Er super fasinert av drivved selv, (og runde steiner) så å gå langs slike strender med meg blir ikke mye gåing....Det blir med nesa langs bakken og det går svært sakte fremover! Hi-hi! =) Med andre ord ikke noe trim, men utrolig kjekt!

Må ha vært en kjempefin dag der ute med dere i dag!

Ha en fortsatt fin helg!
Klem, Anita ;)

Kaia sa...

Takk for linken. Nå har jeg lastet det ned, så får jeg prøve det litt.
Klem fra Kaia

Mona sa...

Superfina bilder!

Gunsside sa...

Kjempefine bildecollager
av Drivved:)
Gunsside

Anette sa...

Drivved är ju vackert! Populärt att använda i inredning också. Jättefina bilder. /Anette

Margrethes hus og hage sa...

Drivved er vakkert, og man kan lage mye fint av det.

Fine bilder du har tatt på turen deres :)

Hilsen Margrethe

Gamleheksa sa...

En slik tur i fjæra skaulle jeg gjærne vært med på! Det blir ikke det samme å rusle i Mjøs-kanten, gitt.

Ha en flott søndag.

Henny sa...

Smukke billeder af drivtømmer.

Madame sa...

Sikke nogle smukke billeder du har taget! Og det var spændende at læse, hvad du skriver. Jeg bor tæt ved stranden i Nordsjælland, og her kan man også tit finde drivtømmer, som vi kalder det på dansk.

frk. Bibo sa...

smukt valg. ;-D

Living next to me sa...

Det er mye av det her også etter en storm natt , mye fint å se men haugen av drivvede som skulle blir noe fint er bare en haug drivved. så best la en ligge.
Flotte bilder
F

Camilla :) sa...

Drivved er utrolig flott, da jeg var liten på hytta til mine besteforeldre, plukket vi drivved, skjell, sand og steiner og lagde flotte pyntegjenstander som mormor fortsatt har stående :)

Marit sa...

Nydelige bilder fra stranden! Flott D-løsning :o)

Anne sa...

Å hei!! tusen og tusen takk for at du har lagt igjen en liten kommentar på siden min.

Uten den hadde jeg sikkert ikke havnet her du, og nå ser jeg jo at det hadde vært trist. Deltaker i nordiske føter er du jo også gitt, heiv meg jo på den jeg også, litt arti ja :-) stilig tatvering foressten.

Ler jeg, driv ved ja. Meg det, drivved og rust, har det overalt, til og med hengende i taket på badet, ikke rust da, men driv ved stokker, så stilige sjø når de får den sølvgrå lit slitte fargen.

Hilsen en litt halvgal (som du sikkert skjønner) men veldig snill, å ja.

Fin start på uka til deg

Ellen sa...

For noen flotte bilder du tar. Jeg blir helt imponert!! Kjempefin D!

Takk for kommentar i bloggen min!

Ønsker deg en flott uke!

KKannDesign sa...

Ooooiiijjjj - jeg henger visst litt etter om dagen - og har først nå skjønt totelott og bilder av føtter og sko!! Haha..morsomt!..og nå har jeg lest alle fot-innleggene dine! Smil!

Ha en super dag!

KlemKKann

Camilla :) sa...

SV: Men om jeg bruker photobucket, kan jeg da laste opp bildene i det store formatet jeg bruker i bloggen min nå??

Annepålandet sa...

Så flotte bilder!

Takk for kommentar på bloggen min. Jeg har sett de fotografvottene, veldig smarte! Men jeg har strikket meg fotografVANTER i stedet - vanter uten fingertupp, så har jeg alle fingrene fri til å stille inn kamera med etc. Funker også veldig bra.

Ha en flott uke!

Tro Håb og Kærlighed sa...

Som Madame skriver, så hedder det drivtømmer på dansk. Ja, det er smukt - både de bløde former og den smukke farve. Fine billeder!

Inger Marie sa...

Masse stilige bilder du tar for tiden:)
Ha en flott dag!
God klem

Lappedamen sa...

Flotte bilder i fjæra. Masse fint man kan lage av drivved.

Marita sa...

Savner å gå i fjære heime nordpå og sanke 'skatter'. Flotte bilder!

TorAa sa...

Drivved setter fantasien i sving:
Hvor kommer den stokken fra? Og den plankebiten? osv osv.

Bra gjennomført D-innlegg.

Beklager sen kommentar og innlegg denne uken.
Det er her:
http://toraamusic.blogspot.com/

ps. Om du vil bli med på en liten tur i Frankrike, så bli med oss her:
http://toraa.blogspot.com/2009/10/vacation-report-11-crossing-half-of.html

regnbuesting sa...

Nydelig drivved, flotte føtter og inspirerende kort = ny favorittblogg.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...