mandag 28. mars 2011

Nettvett for både barn og voksne



Jeg blogger og liker å ta bilder, besøke andre sine blogger og kommuniserer med venner og kjente fra fjern & nær både via epost og facebook og lignende. Det er koselig at andre gjør det samme og man blir kjent med mange fantastiske personer rundt omkring. Det hender likevel at jeg blir litt overrasket over at det er enkelte som ikke er obs på eller respekterer "gylne kjøreregler" på nett.

Nå har jeg barn selv som både blogger og bruker diverse medier på nett via PC, mobiler og annet. Jeg slår derfor et slag for opplæring eller bevisstgjøring av nettvett for både barn og voksne. Gode råd og tips om det meste finner man på Nettvett.no. Her er et par av dem;

Nettvettregler for barn og unge 
  1. Vær mot andre på nettet som du vil at andre skal være mot deg.
  2. Vær forsiktig med å gi ut opplysninger om deg selv.
  3. Snakk med en voksen hvis du opplever noe ubehagelig på nett.
  4. Ta med en voksen eller en venn om du skal møte noen du har chattet med.
  5. Tenk deg om før du laster ned noe fra nettet. Det kan ligge virus og spionprogrammer sammen med filene du laster ned.
  6. Gi ALDRI ut passordene dine til noen.
  7. Spør om lov før du skriver om noen eller legger ut bilder av andre.
  8. Sjekk alltid hvem som har laget informasjonen du finner - husk at alle kan legge ut noe på nett.
Nettvettregler for blogging

  1. Blogginnlegg er underlagt grensene for ytringsfrihet.
  2. Blogginnlegg må ta hensyn til personvernet.
  3. Ikke bruk andres innhold uten samtykke
Jeg er som nevnt en del på nett, blant annet på blogspot, flickr og facebook, men jeg bruker de ulike nettstedene på ulikt vis. Bilder som blir postet på facebook blir nødvendigvis ikke postet i bloggen og omvendt og det er ofte bevisst gjort. Jeg vil derfor ikke se mine bilder på nett andre steder, spesielt ikke uten tillatelse.

Jeg har faktisk opplevd at blant annet et bilde av ei kake som jenta mi laget til bursdagen sin (lagt ut i bloggen min) ble brukt i en blogg hvor bloggeren påstod at hun hadde fått den på senga den dagen fordi hun hadde bursdag :) Veldig uskyldig ja, men det var faktisk mitt bilde som jeg kjente igjen. Hvordan jeg fant det - fordi vi alle legger igjen spor etter oss på nett... og jeg kunne gå rett til den bloggen selv. Lite visste jeg at hun hadde brukt kakebildet mitt i sin blogg. Jeg ville bare ta en liten kikk innom ;)

Jeg har opplevd at bilder jeg har tatt på f.eks barnas oppvisninger og kamper og som de laster opp i egne album på facebook blir kopiert av andre. Andre personer har faktisk forsynt seg av alle bildene og laget egne album uten å spørre om lov på forhånd eller å skrive på hvem som faktisk har tatt bildene. Det opplever jeg som rimelig frekt. Spør først - kanskje får du lov å "låne" dem likevel! ;)

Takket være bilder fra mine fjellturer på Flickr så har jeg også fått bilder publisert i bøker. Da tok forfatteren/redaktøren kontakt via epost og spurte om lov. Klart det sa jeg og fikk bildet mitt på trykk og ferdig bok i posten som belønning. Stas det :D

Man kommer uansett langt med vanlig folkeskikk, også på nett. Ha respekt for andres bilder eller unike verk av ulikt slag.
  • Vil du låne bilder, så SPØR vedkommende som eier dem om lov.
  • Får du LOV til å bruke dem, så LINK til vedkommende og før på HVEM som har tatt bildet eller laget hva det måtte være.
  • Finner man flotte bilder på nett som man ønsker å bruke, så er det ofte ikke google sine bilder.. Sjekker man nærmere er bildet ofte fra et nettsted, en blogg eller lignende... Link til kilden, ikke til søkemotoren.. Og husk gjerne å spørre om lov først! ;)
  • Ikke lag noe av andre personer sine bilder. Jeg vil ikke at andre lager noe av mine bilder. Dersom jeg ønsker å gjøre noe ekstra ut av bildene mine klarer jeg å gjøre det selv.
Det er alltid koselig å få kommentarer fra gjester. Det er kanskje litt kjedelig når man ser at det er mange som besøker bloggen og få som legger igjen en kommentar. Jeg har pålagt meg selv til å bli flinkere til å kommentere koselige blogger som jeg er innom - om det bare er for å kommentere, ønske en fin dag eller noe sånt. Av og til skjer bloggbesøket midt mellom noe i en hektisk hverdag og jeg tenker at jeg skal tilbake og kommentere senere... Det skjer ikke alltid dessverre. Jeg setter selv stor pris på kommentarer fra kjente i min blogg, ofte ukjente også som jeg dermed oppnår kontakt med. Legger du igjen en kommentar hos meg tar jeg garantert turen innom deg og din blogg. Og - man trenger jo ikke ha blogg for å legge igjen en hilsen hos andre! :D

Det var dagens "alvorsord" fra meg, fnis.. Ikke så ofte det skjer, men det kan være greitt å friske opp litt vett om nettbruk. Mine barn bruker duppedingser, mobiler og PC på en annen måte enn meg, så jeg må ta en prat med dem om hva som er ok og ikke å legge ut om seg selv, andre og så videre. Heldigvis har de ikke opplevd noe ubehagelig, men det er derfor bedre å være føre var. Respekt er egentlig det store ordet i alle sammenhenger ;)

Ha en fiiine kveld! :D

4 kommentarer:

Rita sa...

Mye sant i det du skriver der ja, viktig å huske på. Spesielt med tanke på våre barns generasjon, som har en helt annen cyber hverdag enn det vi vokste opp med.

Flotte kort du har laget i det siste, både ttil Linda Beate og Henning.

Turen over broene er balsam for sjelen, vakkert!!

mreteveian sa...

Nettvettregler er viktig, og noen ganger trenger vi å få frisket opp minnet.
Det som slår meg, er hvor få facebook-brukere som vet at de bildene de legger ut i "private" album der, har nå facebook eierettighetene til, - når vi første gang logger oss på og aksepterer alt med liten skrift (få leser den igjennom), skriver vi under på at de kan bruke våre bilder som de selv ønsker. Sånn sett er private album på flickr bedre, og blogger/ picasa.

Jeg legger aldri ut bilder på fb som betyr noe for meg, for om jeg sletter min konto, har de fortsatt mine bilder (som ikke lengre er mine) i sitt eie. Det har vært mange diskusjoner, men fb har ikke endret på det.

Sist, så tror jeg at vi får en yngre generasjon som bruker nettverden på en helt annen måte enn vi, - og mange vil heller syns "alle" steder og i alle sosiale kanaler framfor å gjemme seg... Jeg lurer på hvor vi går til tider?

Anonym sa...

This is a good blog. Keep up all the work. I too love blogging and expressing my opinions. Thanks

Stinemorღ sa...

Gode nettverksregler :)
- det er viktig å huske på hvordan man oppfører seg på nettet!

Jeg driver jo mye med hund og sitter i forskjellige utvalg - i fjor høst hadde vi en vond sak som ble startet på FB av en person. Det gikk mot hele utvalget, og ikke meg personlig, MEN dette var veldig vanskelig, urettferdig, ugjennomtenkt og sårt. Saken ble ryddet opp i, men når man legger slikt ut på nett så blir saken så mye større enn nødvendig og man involvere mange personer som ikke har noe med saken å gjøre *stønn*

Jeg har også opplevd at bilder av hunder jeg har tatt har blitt brukt av andre uten å nevne hvem som har tatt det - etter det har jeg begynt å merke mine hundebilder, men er ikke alltid like flink.. hihihi :)
Heldigvis er de fleste med hund flinke til å spørre om lov og henviser til fotograf.

Ha en fin kveld,
klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...