torsdag 7. april 2011

Påskekrim


I går tok jeg turen innom biblioteket for å hente ei bok som jeg hadde bestilt via nettbiblioteket. Jeg gikk ut igjen med 2 stk bøker, he-he.. Jeg tviler på om jeg får så mye tid til bøker i påsken, men jeg må prøve å få lese litt innen tidsfristen. Dessverre har jeg så mange planer og så lite tid til å få gjennomført alt. Når jeg først sitter ned blir det hard prioritering mellom bare avslapping, barn på fanget, håndarbeid eller lesestoff, he-he :)

Jeg husker ikke hvor jeg fant et tips om denne boken, "Tre uker med min bror", av Nicholas Sparks og Micah Sparks. Det er en krim og jeg husker den ble varmt anbefalt. Biblioteket her i by'n hadde den ikke inne, men de fikk lånt den via andre i løpet av et par dager. Super service! Her er bokomtalen:

"I januar 2003 legger Nicholas Sparks og broren Micah ut på en tre ukers reise verden rundt. De ønsket på denne måten å gjenoppleve felles minner, både de koselige og morsomme, men også de det er langt vanskeligere å føle på.. Og i løpet av disse tre ukene oppdaget de sammen den brutale sannheten om tap, håp og kjærlighet. Reisen brakte dem først til Den forsvunne byen Machu Picchu i Andesfjellene til de mytiske Påskeøyene. Deretter gikk reisen til Ayers Rock i Australias villmark og videre gjennom det vidstrakte indianske kontinent før den endte opp i mørke og snøfulle Tromsø!".

Denne boken, "Røde knokler" av Ann Cleeves, lå på utstillingen for påskekrim og så litt spennende ut, så jeg fant ut at jeg måtte låne den også. Her er bokomtalen om denne boken:

"Da en ung arkeolog finner beinrester etter et menneske under utgravninger på en av de små Shetlandsøyene, blir de fastboende nysgjerrige. Er det et historisk funn? Stedet omgis av en rekke gamle myter og historier om både offerplass og handelssted, men ingen tør utelukke at funnet er av nyere dato. Kort tid etter blir en eldre kvinne skutt. Det kan være en tragisk ulykkeshendelse, men politietterforsker Jimmy Perez til tilkalt. Han får vite at den avdøde var en einstøing, men også en stolt kvinne som vernet om både familien og deres eiendom midt i det golde landskapet. Perez får vite at den eldre kvinnen hadde reagert svært underlig da nyheten om arkeologenes funn spredte seg. Men hvorfor? Folk på øya er svært hemmelighetsfulle og lite hjelpsomme, og etter hvert forstår Perez at øya er preget av to familier som i generasjoner har vært i konflikt med hverandre. Men det er også et spor tilbake til krigen, til de norske motstandskjemperne som oppholdt seg på Shetland under krigen. Kan det være liket av en nordmann de har oppdaget?".

Ingen påske uten noe kriminelt godt lesestoff. Det hører liksom sammen for min del. Satser på go'vær også, kan jo ikke bare sitte inne på slike dager med nesa i ei bok :)

PS - skritt-telleren viste 11.173 skritt i går, så jeg holder meg i bra aktivitet. Denne registreringen har gitt meg en liten tankevekker. Jeg er nok ikke så veldig aktiv til vanlig som jeg har trodd, iallfall ikke hver dag. Skritt-telleren og CARE-aksjonen fungerer som et godt spark bak for min del. Jeg sendte ut noen mailer i går og fikk vervet enda flere damer, så det er kjekt. Trening med mening :)

2 kommentarer:

Stinemorღ sa...

Du er virkelig en råtass med skritteller!

Krimbøker er spennende. Jeg er avhengig av krim, spesielt i påsken! Men det er jo lettere med krim på tv slik at man kan strikke litt samtidig :)

Jeg har fått mailen - kjempe spennende :)

klem

KKannDesign sa...

..så mange skritt - så flink du er!! Heia!!

Herlig med bøker og særlig i Påsken - jeg har en hel stabel jeg skal gjennom i løpet av dette året - men spørs om noen må ligge til neste år!!..hihi!

KlemKKann

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...