fredag 10. august 2012

Leser nå...


"En kvinnes pris" av Somaly Mam
Foto: Norsk Bokforlag
Jeg leser bøker innimellom alt som skjer i en hektisk hverdag. Det går mest i krim og ellers bøker basert på sanne historier. Jeg leser nå boka "En kvinnes pris" av Somaly Mam. Det er ei gripende historie som beskriver en grusom oppvekst. Det er for meg helt ubegripelig å forstå at noen kan gjennomgå noe så jævlig og traumatisk og likevel komme så sterk ut av det. Selv om det koster.

Forfatteren Somaly Mam ble selv solgt som sexslave som barn. I dag redder hun andre fra den samme skjebne... Sterk historie. Like ufattelig er det å lese hvordan dette foregår i Kambodsja. Somaly Mam er bare ett år eldre enn meg selv... Jeg grøsser..

I bokomslaget fra nettsidene til Norsk Bokforlag står følgende: 
En landsby i de dype skoger i Kambodsja var hennes hjem. Men tolv år gammel ble Somaly Mam solgt som prostituert av sin bestefar. Det neste tiåret ble hun kastet fram og tilbake mellom de tallrike horehusene som utgjør den viltvoksende sex-industrien i Sørøst-Asia. Hun led forferdelig under en brutalitet som ikke lar seg beskrive, og var vitne til skrekkscener som vil hjemsøke henne resten av livet. Selv om hun klarte å rømme da hun var i begynnelsen av tjueårene, kunne hun aldri glemme de stakkars jentene hun var sammen med i fornedrelsen. Somaly Mam tok derfor opp kampen og er blitt en uforferdet og modig frontfigur i arbeidet mot menneskehandelen, for å frigjøre de unge sex-slavene – noen av dem er bare fem-seks år – og gi dem et sted å være. Gi dem kjærlighet, attføring og hjelp til et nytt liv. En kvinnes pris er en sår biografi som man ikke kan glemme. Alle som leser beretningen, vil gjemme den i hjertet og huske den ekstraordinære kvinnen med ærefrykt. Hun er et eksempel på hvordan ett individ kan forandre framtiden for mange.
Jeg anbefaler virkelig denne boka.. Det er ei historie jeg ikke kommer til å glemme.. Les mer info om Somaly Mam på Wikipedia, både om henne som person og om hva hun står for i dag. Fantastisk.

Her er noen flere bøker som jeg har liggende på vent. Jeg var ivrig på tastaturet da jeg reserverte bøker fra biblioteket via nettsidene deres for en tid tilbake. Lite visste jeg at de var like kjappe til å innhente alle mine ønsker både fra eget bibliotek og fra fjernlån, så det er ikke mindre enn 8 bøker reservert på meg pr idag. I tillegg til den omtalte boken over her ligger følgende bøker klare til lesing:   
"Ørkenblomsten" av Rula Jebreal

"Morgen i Jenin" av Susan Abulhawa

"Snøbarnet" av Eowyn Ivey

"Påfuglprinsessen" av Sara Harris
Foto: Bokelskere.no
 
"Ydmyket" av Kiranjit Ahluwalia

"Fengselsbruden" av Asha Bandele

 
Boka "Fengelsbruden" av Asha Bandele startet jeg på, men den fanget ikke min glød for å si det sånn. Den ble ikke lest ferdig...

Det samme gjaldt boken "Nicola" av Nicola Owen. Det er dessverre ikke noe bilde å finne av selve coveret på den boka, så dermed er den ikke presentert på samme måte som de andre. Fant den litt vel "idyllisk" skrevet, historien til tross. Den fanget ikke min interesse, så boken forblir ulest av meg... "Nicola" og "Fengselsbruden" leveres straks til biblioteket i retur dessverre. 

Det er fredag og straks helg.
Nyt den! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei! Jeg lurte på om du hadde lest ferdig boken "En kvinnes pris?" Det virka ganske spennende og gripende historie, så jeg lurte på om du gjerne kunne ha skrevet et innlegg om en kvinnes pris? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...