lørdag 5. juli 2014

Skappelgenser - størrelse voksen ★

#skappelgenser

En Skappelgenser i str voksen er komt av pinnene.
Jeg har vel kun strikket den i barne- og tenåringsstørrelser før, så det var på tide.
Den skulle bli min, ble ikke vid nok etter mitt ønske.
Det spørs om det blir min yngre, kortere og nettere søster som overtar den ^_^ 
Jeg sluttet sammensyingen slik at det er 12 riller ned til vrangbord bak (på begge sider selvfølgelig).

Jeg liker virkelig kombinasjonen av disse to garntypene.
Den ene i hvitt er silk-mohair.
Den andre i beige inneholder 20% cashmere, 50% silk og 30% merino wool.

#skappelgenser
Deilig myk, lun og behagelig kosegenser.

Oppskrift: Inspirert av Maria Skappel sin genser
Garn: 8 1/2 nøster med Iceyarns sin Cashmere Silk #30783
og ca 3 1/2 nøste Sandnes Garn Silk Mohair #1012 fra lokale garnbutikken.
Pinner: 6mm
Tillegg: Heklet pyntekant rundt hals med begge tråder, krok 5mm.
Oppskrift

Ta utgangspunkt i Maria Skappel sin oppskrift.
På denne genseren gjorde jeg som følger:

Jeg strikket vrangbord 2 r, 2 vr i elleve omganger på både for-, bakstykke og ermer.

Forstykke:
La opp 72 m på forstykke på pinner 6mm. Strikk frem og tilbake.
Strikk vrangbord 2 r, 2 vr i elleve omganger = ca 4 cm.
Etter ca 71 riller felte jeg de 16 midterste maskene til hals.
Fortsett å strikk frem og tilbake på en side av halsfellingen.
Fell 1 m mot halsen hver runde de neste 4 runder.
Fortsett å strikk ca 7 cm. Gjør så det samme på den andre siden.
Total lengde ble 82 riller på forstykket.

Bakstykke:
La opp 72 m på bakstykke på pinner 6mm. Strikk frem og tilbake.
Strikk vrangbord 2 r, 2 vr i elleve omganger = ca 4 cm.
Total lengde ble ca 97 riller på bakstykket.

Ermer:
La opp 40 m på erm på pinner 6mm.
Strikk på rundpinner om du vil som jeg gjorde her. Da slipper du å sy ermene sammen.
Du må imidlertid huske å strikke annenhver omgang rett og vrang for å lage riller.
I oppskriften står det strikk frem og tilbake.
Strikk vrangbord 2 r, 2 vr i elleve omganger = ca 4 cm.
Strikk 15 riller så begynner økning på ermene.
Øk 2 m på hver 4. rille til du får 60 masker.
Øk innenfor andre og nestsiste maske på hver omgang, det gir finest resultat ;)
Deretter strikker du bare videre uten økning.
Ermene på denne genseren ble felt etter 68 riller totalt.


Vel, jeg gir meg ikke. Jeg vil virkelig ha min egen Skappel-variant.
Kanskje samme garnkombo eller noe lettere... på pinner 7mm neste gang! :)

Lykke til - dette er nok en god str M med lange ermer ;)


Et lite boktips følger med. De er blitt henholdsvis lest og lyttet til mens jeg jobbet med genseren. Multitasking :)

Jean P. Sasson sin "Prinsessen" anbefaler jeg.

 Victoria Hislop's "Siste dans og andre fortellinger" var bare sånn passe.
Den varer i ca 3 timer og 9 min.  
Det var greit nok å høre på ekspressbåten t/r Florø - Bergen :)

Jeg likte veldig godt bøkene hennes "Øya" og "Hjemkomsten",
men denne utgaven var en digibok med 8 kortere historier fra Hellas.



God helg! :)

13 kommentarer:

Siddis back home sa...

Så flott genseren ble, ganske lik min! ;-), takk for boktips, har lest 'øya' så kanskje den av samme forfatter kan ble neste… ha en riktig god lørdags kveld hos deg!

Kirsti sa...

Dette var en nydelig skappelgenser! Så synd den ikke passet slik du ønsket, det blir iallefall en veldig heldig mottaker! Likte godt farge og garnvalg! Siste dans kunne jeg også tenkt meg å lest!

Kirsti sa...

Dette var en nydelig skappelgenser! Så synd den ikke passet slik du ønsket, det blir iallefall en veldig heldig mottaker! Likte godt farge og garnvalg! Siste dans kunne jeg også tenkt meg å lest!

Kirsti sa...

Dette var en nydelig skappelgenser! Så synd den ikke passet slik du ønsket, det blir iallefall en veldig heldig mottaker! Likte godt farge og garnvalg! Siste dans kunne jeg også tenkt meg å lest!

Lisbeth sa...

Så herlig genser :) Likte fargen ekstra godt. Godt å strikke noe til seg selv også, selv om denne kanskje blir gitt bort ;) Jeg har beslutningsvegring i dag, skal begynne på noe nytt, men får ikke bestemt meg for hva :) Ønsker deg en herlig helg! Klem

Bundingen sa...

Fin Skappel! Synes mange av dem ser så "slaskete" ut, men din er det mer hold i. Dette er en genser som passer til yngre mennesker, så jeg tror jeg skal holde meg unna.
Synd den ikke ble passelig til dag, men da er det mulighet for en glad mottaker.

Fortsatt god sommer fra Ingunn

Made by KKann sa...

Sååååå flott genser - lekker!
Spør igjen jeg - strikker du på bestilling??

Ha en strålende mandag!
KlemAK

Unknown sa...

Helt nydelig genser! Lurer på hvor mange masker jeg må legge opp på armer og for -og bakstykke dersom jeg skal strikke str xs. Er bare 154cm lang så er liten og petit

NN sa...

Hei!

Jeg er litt sen på Skappeltoget, men jeg så litt på strikking og kom over dette innlegget. Du har egentlig strikket genseren akkurat slik jeg vil ha den, både farge og utseende (fasthet, ikke for slaskete). Tror du dette lar seg gjøre for en helt fersk nybegynner, eller bør jeg prøve meg på noen grytekluter først? :p

Unknown sa...

Veldig fin genser. Sjekket pris på garnet. Kommer på 1.000 kr. Stemmer det? Jeg strikka i annet dobbel garn og da ble prisen 800kr. Nå skal jeg strikke i PUS

Eli Kristin Magnussen sa...

Hei Britt-Unni! :) Finner ikke kontaktinfo på deg, så svarer her. Kombinasjonen jeg har brukt med to ulike garn/produsenter var nok billigvarianten. Husker ikke helt, men denne kom på ca 400 kr totalt :)) Dessverre er Iceyarn-garnet utgått, iallfall i den fargen.

Lykke til med andre kombinasjoner - har ikke strikket Skappel til 800-1000 kr ennå ;)

The Lied*s sa...

Hei! Googlet Skappel genser og denne bloggen kom opp! Kjempe fin oppskrift for en uerfaren strikker. Den skal testes ut i høstferien :)

Heidi S sa...

Hei! Nydelig genser i vakker farge�� søkte opp garnet du brukte, og det en var imidlertid utsolgt. Så dro til en lokal garnbutikk og trodde jeg hadde plukket ut tilsvarende farger. Men da jeg hadde kommet et lite stykke på vrangborden, så jeg det kom til å bli en veldig god synlig «spraglete» genser. Så det blir å rekke opp og heller vente på at garnet du har brukt og som var utsolgt, kommer tilbake i nettbutikken igjen. Ønsker en flott dag herfra�� masse hilsen fra Heidi Samuelsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...