torsdag 27. august 2009

Skålefjellet (765 m.o.h.)

Vi var 22 personer som tok turen i regi av Flora Turlag. Turen er omtalt i boken "Opptur Sogn og Fjordane". Det tar ca 2 timer opp og 1 timer ned igjen.

Starten gikk fra en tømmervelteplass på venstre side av veien et par hundre meter etter krysset til Stavøy. Først fulgte vi en skogsvei og senere merket sti (Nordsjølypa) innover i dalen. Etter hvert steg vi ganske bratt i terrenget og det åpnet seg med grønne bakker og fjell. Fin og god sti å følge som er merket med blå markeringer.

Toppen ligger på 765 m.o.h. og det er her en fantastisk utsikt i alle retninger. Turen ned fulgte vi lokal kjentmann som tok oss litt lenger sør i terrenget før vi gikk en gammel stølsvei det siste stykket ned til velteplassen.

Sola var utrolig sterk, så bildene ble ganske blasse syns jeg. Det ble tidlig "mørkt" i bildene grunnet en fantastisk solnedgang.. Varmt og lummert, flott onsdagskveld på fjellet :)

Flere bilder ser du her + kart og turomtale her.

Nydelig utsikt utover i alle retningerNydelig utsikt utover i alle retninger

Varden på Skålefjellet på 765 m.o.h.Varden på Skålefjellet på 765 m.o.h.

Herlig vær og utsikt - ca halvvegs på nedturen.. kanskje :PHerlig vær og utsikt - ca halvvegs på nedturen.. kanskje :P

4 kommentarer:

Rita sa...

Bøyer meg i støvet, dere er så spreke!!! En gang........kanskje......

Made by KKann sa...

Ojojoj - nok en tur - jammen er du sprek altså..tror nok jeg må legge meg i hardtrening skal jeg kunne følge deg på en av turene dine! - jeg har jo sagt at jeg en vakker dag skal bli med deg til topps..på en av de flotte fjellene du har rundt deg!

Ha en super mandag!

SmilKKann

Anonym sa...

Ååå.. eg skulle gjerne ha vore med eg óg, men var opptatt på anna hold ;)

Fotografvottar vert lagt ut for sal på bloggen min om ei stund, forresten. Eg strikker opp nokre fleire par først.. hehe..

Ha ei fin veke!

Made by KKann sa...

..ja da skal du velge Drømmehjerte - den er dels skrevet i brevsform - og det er en ål`reit måte å forme boka syns jeg..

Jeg har lest lite i sommer - det skal egentlig være en bok til på lista mi - men ikke husker jeg tittel og ikke husker jeg forfatter og boka la jeg igjen i Syden..haha - gjorde skikkelig inntrykk.. - det var en pocket kjøpt på Kiwi..søt historie!

Ha en super kveld - jeg skal stupe i bingen og sovne i sidene til en ny bok..

KlemKKann

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...