fredag 25. mai 2012

Aksla (720 m.o.h) på Terdalskeipen!

Varden på Aksla med fantastisk utsikt mot Florø og øyene rundt
...ser såvidt til Vassbolnevatnet og Kupevatnet nedenfor Aksla

To barske karer rusler igjen! Danckert og Helge har fått i gang noen turer for sesongen i regi av Fjord Base. I går var det første turen med turmålet Terdalskeipen (744 m.o.h). Det ble et magert oppmøte, mye på grunn av det flotte været. De fleste var enten på reise, beiset hus eller jobbet med fritidsbåtene sine. Viktig å benytte seg av slike soldager her på vestlandet, thi-hi. Men det gjorde vi til gangs også, for vi tre samt gjeterhunden Dina fikk en fantastisk flott tur med en evig skiftende himmel i hele fargeskalaen i alle retninger.

Vi kjørte opp til Grytadalen i samlet tropp og parkerte ca. 100 meter nedenfor Magnhildskartunnelen (400 m.o.h.). Vi så at det var mye mer snø enn forventet, men lot det stå til og heller foreta vurderinger underveis. Fra parkeringsplassen fulgte vi den T-merkede turstien som går til Årebrot sånn noenlunde med mindre byks og krumspring mellom snø, berg og bare flekker. Vi tok så av fra stien oppe i Akslaskaret (600 m.o.h) og gikk vestover og oppover til Aksla (720 m.o.h). 

Karene var vel fornøyd med å ta en rast der og returnere noenlunde samme veg til parkeringsplassen. Jeg var klar til å gå videre til selve varden på Terdalskeipen og signere boka i varden, men jeg innrettet meg selvfølgelig. Har litt dille på å nå målene og skrive i fjellbøkene jeg da, men la gå.. blir vel flere turer opp dit, he-he ;)

Vi tok oss en rast litt ovenfor varden på Aksla og siden vi da var vel over 700 meters høyde fortjente vi en knert med konjakk attåt som seg hør og bør, thi-hi! Jeg likte ikke konjakk før jeg begynte å gå på fjellturer med basegjengen, så dette er nå blitt en god tradisjon :)
Flott terreng å gå i, men man skal være forsiktig på tur her så lengde det er snø. Det kan være vann eller elver som renner under, større "hull" mellom svære steiner og annet som man kan gå gjennom og skade seg på. Jeg ville ikke gått opp til Aksla uten å ha med meg kjentpersoner. Jeg har kun vært på tur en gang tidligere til Terdalskeipen og det var i mai 2009 med samme gjengen + flere deltakere. Den turer kan du lese om her.
Jaaa... det er rett opp her! :D

På veg opp Akslaskaret kom gråsvarte himmelen sigende inn over oss og vi fryktet at uvær med regn eller torden ville komme over oss. Vi kunne ikke gå ut til kanten for å se hva som skjulte seg bak fjellet i horisonten på grunn av store heng langs hele siden. Man skal holde seg godt innpå for å være trygg... på den annen side så hadde det vært fantastisk å dratt med seg ski, det ville vært litt av en tur ned igjen - ikke ute på hengene selvsagt! :P
Vi var heldige. De mørke skyene seg fort over oss og videre. Det var sol og blå himmel, tåke og gråblått og skimt av sol i ymse retninger, så det var spesielt å se fargeskalaen i alle retninger og det endret seg hele tiden. Over her ser man ut til øyene utenfor Florø - det siste blå bildet viser Alden i tåkehavet. Spesielt! :)
Utsikt utover fra varden på Aksla (720 m.o.h)
Danckert og Helge leter etter en lun plass for kaffipausen
Utsikt fra sitteplassen min mot Klauekeipen (769 m.o.h), mørke fjellet midt i bildet og sollyset i fjellene bak.
Du kan lese om tur til Klauekeipen her! ;)
Fargeskalaen og spesielle tåkefenomener i havgapet fascinerte oss alle
Dessverre har jeg tydeligvis overeksponert bildene mine. Jeg øver meg på å knipse bilder kun ved bruk av manuelle innstillinger og det er ikke alltid at det blir det beste resultat dessverre... men det skal bli så mye bedre etterhvert (håper jeg, he-he). Det som må veldig flott ut i selve kameraet var ikke så bra når det ble lagt inn på PC. Bildene er veldig lyse og viser virkelig ikke hvordan vi opplevde tåken og fargene i horisonten. Det som var ekstra spesielt var at vi kun så fjelltoppene på flere av øyene mens resten var helt skjult i tåken. Fantastisk skue sett fra oven der vi oppholdt oss og bare kunne nyte utsikten! :D
Man skimter såvidt Hornelen i bakgrunnen til venstre for midten av bildet...
...et isdekket Langevatnet i forgrunnen...
Skjønne Dina stortrivdes i snøen og spant rundt etter snøballer og løssnø :)
Rundevatnet først, Keipevatnet bak.. og selve Klauekeipen midt i bildet
Herlig tur i fjellet!
Klar for resten av returen i bil! :D

God helg folkens - nyt pinsehelgen! ;)

7 kommentarer:

Unknown sa...

Fjell og fjord, himmel og hav. Himmelsk vakkert. Jeg elsker havlandet.

Ønsker deg en riktig god helg!

Malys krok sa...

Så utrolig vakkert!Så flott at jeg fikk se disse flotte, vakre og spesielle bildene! Jeg bare elsker fjellet! -Margit-

Fotograf Britt sa...

Utrolig vakre bilder.....

Ønsker deg en fin helg...

Klem fra Britt

Fjällripan sa...

ÅÅÅ så härligt, nu längtar jag också till fjällen! Jättefina bilder i både det här inlägget och det här innan :)

Trevlig helg på dej med :)

Gillisbloggen sa...

SÅÅÅ flotte og herlige bilder,hadde eg bare kommt meg på fjellet ,den flotte utsikten,savner fjellene på Sunnmøre,dei fjella rundt oss er bare 400m over havet ,men ein kan jo dra til Hardanger der er dei litt høgere,Men det blir vel helst eg har turene på havet,
Ønsker dei ei flott pinsehelg:=)

Birthe sa...

Fantastisk bildeserie fra en flott tur!

Jill Kristin Ø.Remme sa...

Herlig tur! med utrolig flotte utsiktsbilder og en søt liten firbent en:))

Kjente den friske luften helt hit:))

Ha en turrik uke:))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...