onsdag 31. juli 2013

Rabarbrasuppe

Rabarbrasuppe... :)

Rabarbra hører sommer'n til. Jeg har mange gode minner vedrørende rabarbra og sommermat fra den tiden jeg var liten hos besteforeldre på begge sider. De laget alltid flere ulike ting med rabarbra i sesongen og det var virkelig snadder med ekstra sukker på :)

Vi har ikke skikkelig hage selv ennå, men rabarbra skal jeg ha når vi starter arbeidet med hagen. Det er et must! Det er bare barna og meg selv som liker det her i huset, men det er jo flertallet, hihi! ^_^


Jeg anbefaler denne oppskriften av Wenche på TV2 - se direkte avskrift under her. 
Den gir ei skikkelig god suppe, akkurat som jeg liker den. Perfekt!


til ca 4 personer

6 stk rabarbrastilk 
1 stk vaniljestang eller kanelstang 
8 dl vann 
300 g sukker 
2 ss potetmel 
0.5 dl kaldt vann 

Fremgangsmåte 
Skyll og skrell av det groveste "skinnet" på rabarbrastilkene. Del stilkene opp i biter.
Splitt vaniljestangen i to (på langs). Kok opp vann, sukker og vaniljestang. 

Legg i rabarbra, kok opp og la suppen trekke i 10-12 min, til suppen har fått en fyldig konsistens.
Smak evt. til med mer sukker. 

Rør ut potetmel i kaldt vann og tilsett i en tynn stråle under omrøring i den varme suppen.
Kok opp og trekk kasserollen tilside. 

Tips: Ønsker du å lage rabarbragrøt, bruk dobbelt så mye potetmel.

Ansiktet er bare litt "pynt" for bildets skyld - litt melk på for å lage et smil :P

Nyt! ;)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...