lørdag 14. mai 2016

70-talls jakken

Ei som elsker å hjelpe meg med blomster, planting og vanning


Jeg skrev at jeg skulle blogge litt strikk igjen etter gammelt. Som sagt, så er det lite tid til strikking.
Et eller annet prosjekt pågår uansett alltid, fremgangen kan variere stort i disse tider :)

Har fortsatt en plan på å minke garnlageret mitt. Garnet til denne jakken kommer også derifra.
Jeg har fortsatt minst 3 1/5 nøste igjen, så hva skal det brukes til..? Noen forslag??

Eh... garnlaget har forresten vokst mye sånn helt plutselig..
Det er det årlige ullsalget og jeg har bestilt ull i ulike garntyper og med og uten plan for det.
Plutselig er skuffene mine stappfulle igjen ^_^

Siden garnet Lima ikke selges her i by'n, så er det handlet inn i mange farger.
Litt garn til 3-4 gensere, monsterbukse og lignende.
Nå har jeg ikke sååå store skuffer med garn, så det er ikke så sprø mengder jeg har handlet inn.
Men kjekt å se at det bugner i herlig garn og med forventninger til årets strikk fremover :D


7 0   -   T A L L S   J A K K E N

Bildene ble tatt i går.


Oppskrift: 70-talls jakken fra "Den store guttestrikkeboken"
Garn: 5 nøster Drops alpaca, farge #2922 bringebærrosa fra garnlageret
Pinner: 3mm, 3,5mm... og jeg tok feil og brukte også 4mm (!)
Str: 7 år (til 5-åringen min)

Tilbehør: Knapper fra knappeboksen


Jakka er som man ser i bildet stor og romslig. Har litt å vokse inn i der :)
Den ble godkjent umiddelbart og var på resten av kvelden.

Brotet er pinner 3mm på jakke og ermer.
Deretter skal man strikke videre på pinner 3,5mm.
Jeg tok visst pinner 4mm etter brotet på første arm, så jeg gjorde det tilsvarende på den andre armen.
Deretter strikket jeg ermene og resten av jakka på pinner 4mm også.
Lenge leve latskapen.. Men jeg gadd ikke rekke opp igjen hele første ermet. Så da ble det slik.
Jeg ser den feilen - men tror ikke så mange andre vil legge merke til forskjell i pinnebruk i jakka.

Vel. Er altså ikke helt fornøyd med jakka, men liker fargen og mykheten i garnet.
Syns det ble strikket for ujevnt og er ikke fornøyd med øverste del i kragepartiet.

Siden det var flere ting jeg ikke var fornøyd med, så tenkte jeg hvorfor må knappene matche da???
Frem med knappeboksen og plukket 4 ugleknapper i tre, perfekt størrelse.
Dessuten var der 4 knapper fra Stella & Petronella. 1 med maur (fikk gratis) og 3 med tekst.
Teksten er Sola & månen. De tre ordene er det som vesla gjentok at hun var for oss da hun var litt mindre.
Hun var sola til mamma og månen til pappa. Kanskje fordi han ikke har hår?? ^_^
Hun syns iallfall at det er stor stas med disse ordene på jakka si.

Sliten etter barnehageslutt.. og lader opp til pinsehelgen... ^_^


Noen glimt fra hagen...
Det er mye som kommer igjen fra i fjor, men jeg har blant annet mistet flere hortensiaer denne vinteren.
Jeg har ikke noe plass å sette inn ting når kulda kommer, så det er å dekke til og krysse fingrene...
Litt er røsket bort, litt nytt er plantet ut. Også spirer etter frø som vi sådde tidligere i vår.

Der hvor jordbærrabarbraene vokser så fint, skal det flislegges i slutten av mai.
Som nevnt i tidligere innlegg, så skal det planeres ferdig i hagen,
plen legges og fundament støpes for mer terrasse nede.
Det må tilrettelegges for bed omsider.
Alt jeg har av blomster, trær og planter er i krukker og kar.

Kjekt å se når ting spirer frem fra fjoråret. Magnoliaen er splitter ny i går :)

Fortsatt god helg! :D

2 kommentarer:

Birtes tur- og ideblogg sa...

Hei på deg kjære du,
Jakken er super-veldig fin og det samme er modellen. Både fargen og fasongen er innertier. Og så sommer-rabraba - servert med sukker; barndomsminnene strømmer på. Jeg ønsker deg en avslappende og fin pinse- og 17.mai helg. Og-klem fra Birte

Bundingen sa...

Nydelige Vesla i ny jakke. Hun er så fin i den fargen!
Jeg er i gang med en traktor-genser med bukse igjen. Bestilling.

Fortsatt god lørdagskveld!

Klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...