lørdag 13. august 2016

Tantestrikk: Lang nisselue m/dusk og bobleshorts

Nisselue og juleshorts til nevøen ^_^

Jeg ble inspirert av Emilieskjørtet og ville strikke en shorts til nevøen min.
Det var kjekt å strikke sjømannsbobler, så det gav mersmak.
Siden jeg tenkte shortsen skulle være julerød (evt rød for Brann eller Liverpool...) , så måtte den ha tilbehør :))
Dermed kom idèen opp og settet er ferdig. En stk bobleshorts og nisselue til advent :)
Godt med alt som er gjort, haha!! :P

Julestrikk til nevøen ♡

Vi skal i bursdag hjemme hos nevøen i morgen.
Tenkte å overbringe adventsgaven allerede. Ikke godt å vite om den evt blir tatt i bruk i førjulstiden.
Altså - ikke helt ennå. Er ikke helt tussete blitt til tross for manglende sommervær :))


S H O R T S   M / S J Ø M A N N S B O B L E R

Ullshorts med sjømannsbobler til nevøen

Oppskrift: Utgangspunkt i Emelineskjørt / Monsterbuksa
Garn: Vel 1 nøste Drops merino Extra fine farge #11 julerød, 1 nøste DSA Sterk #851 naturhvit
(kjøpt på lokale garnbutikken)
Pinner: 3mm og 3,5mm
Str: Ca 2 år tror jeg til nevøen på 1 år

Icord-bånd laget med strikkemølle i super fart ^_^


Fremgangsmåte

Jeg la opp og fulgte antall ihht info i oppskrift til Emelineskjørtet for str 1-2 år. 
Jeg økte til skrittet ihht oppskriften til Monsterbuksen.



L A N G   N I S S E L U E   M / D U S K



Oppskrift: Utgangspunkt i lue til nissen fra bloggen To vrange
Garn: 1 1/2 nøster Drops merino Extra fine farge #11 julerød
(kjøpt på lokale garnbutikken)
Pinner: 3mm og 3,5mm
Str: Ca 2 år tror jeg til nevøen på 1 år


Fremgangsmåte

Jeg la opp 80 masker på pinner 3mm og fulgte oppskriften generelt etter det.
Strikket 2 vr/2 r i ønsket lengde, gikk over til rettstrikk på pinner 3,5mm videre.
Etter 14 cm lengde startet felling - 4 masker totalt pr runde.
Det vil si strikket *18 masker, 2 sammen* ut runden.
Deretter felte jeg på hver 5. runde tilsvarende, men med 1 maske mindre mellom fellingene pr gang.
Altså *17 masker, 2 sammen* osv.
Fortsett slik til det gjenstår 12 masker totalt.
Trekk tråden gjennom de siste 12 maskene, fest alle tråder godt.
Lag dusk og fest den godt i tuppen på lua. Ta-dah! :)

Kjekt med ull og strikk til småtroll :)

Helt enkel adventsgave klar for overlevering i morgen :P


Endelig er det kjekt å styre med nett/blogg og bilder igjen.
Og jeg har faktisk tilgang til bildene mine omsider, puh.
Den gamle felles-PC her har kranglet over lang tid, og til slutt stoppet den helt for et par - tre uker siden.
Og jeg stod uten en PC som jeg kunne koble harddisken, kamera, m.m. på. Krise!
Jeg har en super jobb-PC, men den er akkurat det.. og uten muligheter til å koble selv en minnepenn til pga sikkerhet. Kjedelig!
Vel - nå har jeg kjøpt meg nytt leketøy. Kun til meg selv.
En flunkende ny Asus Laptop 15.6" Gold. Herlig bilderedigering og mer.
Vi holder på å bli kjent. Moro!! :)

Laget meg en PC-krok under trappa ;)


Yes indeed ^_^

Nyt helgen videre! ;)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...