lørdag 1. april 2017

Kool-Aid: Farging av garn

To unike garnnøster - sukkertøy for øyet! :)

Vesla og jeg har lekt oss med garn og farging.
For oss som er "litt eldre", så husker jeg godt Kool-Aid posene som vi laget saft av.
Nå selges de vel ikke mer i Norge. Med så spreke farger er de sikkert fulle i E-stoffer vil jeg tro, hihi.
De kan kjøpes i USA eller f.eks. via Ebay.

Vel, Kool-Aid pulveret kan brukes til fargelegging av garn.
Bruk helst ubleket ullgarn eller som vi gjorde her, brukte et garn med innhold av både ull og bomull.
Bare husk at bomullsdelen ikke trekker til seg farge. Det er det kun ull-delen i garnet som gjør.

Inspirasjon til farging av garn med Kool-Aid fikk jeg av Hobbies and life in Stavanger i fjor sommer.
Jeg var også så heldig å få kjøpe en del ulike farger hos henne.
Det er disse vi fant frem igjen og hadde det kjekt med i går :)

PS - når du ser på de fargerike pakningene, så se på fargen i selve muggen på bildet.
Det er slik farge pulveret blir til - ikke nødvendigvis fargen på selve posen ;)

Her er først ut mi "koke". Det ble mikset 3 ulike farger og det var som følger:
Grape (lilla), Ice blue Raspberry lemonade (blå) og orange (oransje selvfølgelig). 

1 nøste 50 gr Dale Lerke i fargene lilla, blå og oransje - helt unikt..

Vesla i full gang. Enkelt å gjøre og moro underveis ;)

Artig å se prosessen underveis. Jo mer farge inn i garnet, jo hvitere eller blankere ble vannet i glasset.

Her er "koke nummer 2" ut og dette var vesla sitt garn.
Det ble mikset 3 ulike farger også her og det var som følger:
Cherry (mørk rosa), Lemon lime (grønn) og Watermelon cherry (rosa). 

1 nøste 50 gr Dale Lerke i fargene rosa, grønn og mørkerosa - helt unikt..
Gøy med farging. God lukt var det også ^_^

Garnet hengt opp til tørk - så fine farger! :D


Ferdige nøster - rene sukkertøyet! :))


Farging av garn med Kool-Aid

Vi brukte 2 nøster hvitt Dale Lerke - ett pr koke.

- Del garnet opp i ca 1,5 m strekk (fordel det gjerne rundt og rundt over to stoler)
- Bruk ca 2 poser i samme farge pr bolle
- Kok opp vann og bland inn ca 1 kopp varmt vann eller mer pr bolle
- legg opp i ullgarnet du vil farge

Garnet må ligge i minst en halv time i fargebadet.

Jeg skylte garnet i lunket vann og en dæsj milo før det ble hengt opp til tørk.
Deretter la jeg det over 2 stoler igjen og nøstet opp det ferdige resultatet!

Dette gav mersmak! 😊

1 kommentar:

Birtes tur og ideblogg sa...

Hei kjære du, SÅ spennende. Nå gleder jeg meg til du viser resultatet av det du strikker av hjemmefarget garn. Du er så kreativ at jeg er misunnelig på deg. Ønsker deg en strålende søndag. Klem fra Birte

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...