mandag 11. juni 2018

Topptur til Blånipa (1021 moh)

Varden på Blånipa i Eikefjorden på 1021 moh

Etter nok ei hektisk uke med full rulle på arbeid og mye avslutninger, avtaler, dugnad og kamper...
Det er travelt, men også veldig moro. Det øker behovet mitt for egentid og fjell mellom øktene.
Jeg trengte en fjelltur og målet ble en tur i nærheten på lørdagen.
En lengre "åpning" lørdag 9. juni ble til for meg med litt mer tid enn forventet, 
så dermed fikk jeg en nydelig topptur til Blånipa i Eikefjord med start fra rasteplassen.

Som nevnt før, så liker jeg ikke løypa rasteplassen - Hovlandsstøylen som er hard traktorveg.
Området ovenfor er toppers turterreng og med mange turmål å velge i.

Jeg har kun gått på Blånipa en gang før. Det var for ca 2 år siden, faktisk den 15. juni 2016.
Du kan lese om den turen her - og sikkert nok vil du se flere like motiv! :))
Skjønner ikke hvorfor det ikke har blitt flere toppturer dit, for det er en helt fantastisk fin tur.



H O V L A N D S S T Ø Y L E N   ( 4 7 5   M O H )

DNT SjekkUt på Hovlandsstøylen / Hovlandsstøylane
#hovlandsstølane

Det kan være ganske så travelt på tur. 
I løpet av denne fjellturen har du mulighet til å sjekke inn på hele 6 poster i DNT sin SjekkUt - app.
Det er 2 poster på Hovlandsstøylen, 2 ved Nipevatnet og 2 på Blånipa.
I tillegg er det bok å skrive inn i ved alle tre turmålene :)

Ellers kommer jo alle de turene du kan ta som en avstikker fra løypa om du har tid og mulighet?
Vurderte sterkt å stikke oppom Flatenipa på returen, men logistikken der hjemme tilsa at jeg gikk hjem ihht plan... 
På slike dager skulle man bare kunne ha gått langt og lenge uten å ense klokka... :P


N I P E V A T N E T   ( 7 0 2   M O H )


Det er fint å campe, fyre opp bål og bade i Nipevatnet.
Litt usikker på fiskemulighetene da jeg ikke har kastet uti noe snøre der ennå? :)

Nipevatnet

Her er andre innsjekkspunkt ved Nipevatnet - det første var med turbokkassen og skiltene.

DNT SjekkUt på Nipevatnet
#nipevatnet

Nipevatnet - for en idyll

Det går bratt oppover etter Nipevatnet. Man får ikke høydemeterne noe gratis,
men man glemmer det. Flott terreng og utsikten blir bare bedre og bedre.
Litt sau med lam passeres underveis.


Så fint med blikkstille, klart og rent fjellvann. Mye sol, turkis is/snø i vannet.
Fikk jo lyst til å hoppe uti for et avkjølendes bad 💙



B L Å N I P A   ( 1 0 2 1   M O H )

DNT SjekkUt på Blånipa
#blånipa

Denne toppen og denne utsikten i 360'.
Rett og slett bare vakkert! 


Det viste 16'C på toppen, men føltes mye varmere. Og mye varmere var det nok oppover i løypa også.
Flere steder var det uten vind og bare sola som skinte.



P a n o r a m a   -   b i l d e r   f r a   B l å  n i p a   


😍


Blånipa er med som 1 av 15 turer i Turtrimmen 2018 mellom Flora Turlag og Flora kommune,
les mer herDette blir min femte tur fra lista.


Gult er kuult! 😂💛

Dessverre... Kunne gjerne vært igjen der oppe ei god stund til.
Tid for retur!


Nede igjen fra "platået", bare siste bratta og resten igjen før Nipevatnet som skimtes der nede.

Det var ikke bare jeg som syns det var varmt i høyden! ^_^

Turen ned igjen gikk mye kjappere enn oppover, merkelig nok 👀😆
Plutselig var jeg ved Nipevatnet og svusj så var jeg ved Hovlandsstøylen igjen.
Måtte sjekke at innsjekkene på ferden faktisk ble registrert på veg oppover.
Hadde litt tull med feilmeldinger og dårlig dekning et par steder, men alt var heldigvis ok.



Info fra Polarklokka

Turens varighet ca 4 timer og 7 minutter (pause inkludert)
Ca 13,71 km gått, t/r
Jeg gikk jevnt oppover på ca 2 timer (inkludert en lengre prat med to spreke turdamer)

Starthøyde: 88,7 moh
Maks høyde var på 1030,7 moh
Ca 995 m oppstigning
Ca 995 m nedstigning


Tørt og fint i terrenget.
Måtte det bli mange slike dager fremover også :D

Nyt uken! 

2 kommentarer:

Bundingen sa...

Hei!
Nå føler jeg nesten at jeg har vært med deg på tur gjennom de fine bildene dine. Litt av et landskap du ferdes i. Da blir det rimelig kjedelig her ved Hardangervidda til sammenligning. Flink er du også til å rydde deg tid til turer, og så sprek som du er! Jeg er på etterskudd med å lese blogger etter ferien, men får ta det pø om pø.

Ønsker deg fortsatt fine junidager!

Klem fra Ingunn

Fjällripan sa...

ÅÅÅ så härligt det ser ut! Så otroligt vackert å så söt bild på fåren! Längtar till Norge, får se om det blir en tur över gränsen i sommar :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...