søndag 16. september 2012

Mini-Skappel #2

En liten genser til ei lita jente

Da er genser nummer to ferdig. 
Styra fælt med sammensyingen på den ene siden denne gangen, men det gikk seg til. 
Genseren er knapt ferdig montert før jeg tok bilder av den, så den er hverken "dampet eller presset" på noe vis :)

Jeg strikket Mini-Skappel #1 tidligere denne måneden. Den ser du i dette innlegget. 
Den ble litt for stor for yngste jenta mi, så det ble gave til Lisa. 
Denne gang "krympet" jeg originaloppskriften, men nå ble den altså for liten til min. 
Denne blir derfor gave til Maja, søster'n til Lisa.

Mottakeren av denne genseren heter Maja... Knappen ble kjøpt hos Snella & Petronella for lenge siden ;)


Her er litt informasjon om genser, garn, originaloppskrift... og min miniversjon av den:

Garn: Faerytale farge #706 og Tynn Alpakka #189
Pinner: 7 mm
Oppskrift: Sophia's skappelgenser str 2-3 år

Jeg gjorde følgende endringer til denne genseren som vil passe til ei jente som blir 1 år snart:

Jeg la opp 42 masker til fremstykke og bakstykke.
Halsen ble felt etter 29 riller med 8 masker på forstykket, altså 17 m på hver side av halsen.
Felte av bakstykket etter ca 36 riller.
På ermene la jeg opp 24 m og fulgte oppskriften videre til ønsket lengde. Jeg felte av på den 27 rillen.

Det gikk med mindre enn to nøster av hvert garn til denne genseren.


Oppdatering: 
Jeg fikk spørsmål om antall riller før jeg felte til hals. 
Jeg telte opp på min genser hvor jeg hadde strikket 29 riller og så felt. 
Jeg kunne kanskje felt etter den 27. eller 28. rillen også. 
Det er bare å "måle seg frem" noenlunde på den 1-åringen som du har. 
De kan være litt ulike i størrelse også. 
Mottakeren av min får den ikke før bursdagen sin, så den er ikke prøvd på ennå ;)

Små glimt fra genseren

Da er det å kjøpe inn mer garn til jenta mi. Liker godt denne fargen, men nå vet jeg ikke. 
Har strikket to av disse genserne i samme farge, thi-hi. 
Får se hvilket fargeutvalg det er i garnbutikken i morgen :)

Og helgen er snart ferdig allerde.... 
Her har vi mer eller mindre regnet bort, så det har ikke blitt mye aktivitet utendørs å skryte på seg. 
Vannvittige mengder med regn som kommer fra oven og mer skal det bli. Huff! ( O_O )

Nyt søndagen videre - og ha ei flott uke! ;)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lekker! Det er så kjekt at nokon strikkar den i noko anna enn grått :)

Her kokar fårikålen, no er det skikkeleg haust (eg treng no berre sjå ut glaset for å få med meg det, då).. Ha ein flott søndag!

❤ Kaia sa...

Så lekre de var Eli Kristin...
Det er mange som har kastet seg på Skappel genseren, den ser deilig ut da, men tiden strekker ikke til alltid, har så mye annet på gang....

Ellers, så REGNER det her og, I MENGDER skal jeg si deg........
Ha ei ny og flott ubrukt uke, kanskje vi kan håpe på litt bedre vær *lol*

Klem fra Kaia

Anonym sa...

Veldig fin genser . I oppskriften du har lagt ut i str 1år står det ikke hvor mange riller (cm) det skal strikkes før det felles til hals på forstykket. Lurer på det.Har lyst å prøve å strikke en i samme str.

Anonym sa...

Hei
Kjempefin genser..lurer på hvor mye garn du brukte av hver type? :)

Anonym sa...

hei!

Kjempefin genser du har strikket! :0)

Er det riktig at du strikket denne genseren på pinne nr 7 og ikke 4 som det står i oppskriften til 2-3 år? Jeg tenker også å strikke til en 1 åring, men er ikke så god på dette med pinne str...

Hilde :0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...