lørdag 7. desember 2013

Hastverk er lastverk - toving gone bad! :/


Sukk..... :/



Har dere hatt noen håndarbeidskriser nå i førjulstiden...?

Jeg strikket 4 store sitteunderlag etter ordinær oppskrift.
Dobbelt garn Safir på pinner 9mm.

Legg opp 60 masker. Strikk 43 riller.
Fell de 16 midterste maskene på neste rad.
Legg opp nye 16 masker over hullet på raden etter. Strikk 5 riller til. Fell av.
Tov i vaskemaskin.

 Pynten nålefiltes på etter toving.
Da er det greit å bruke superwash-garn,
slik at sitteunderlaget kan vaskes i maskin senere.

Det er kjapp og tankeløs innimellomstrikk og ble gjort i november.
Toving i vaskemaskin er alltid litt spennende.
Jeg ender ofte opp med å måtte ta de i to runder for å sikre at de er tovet nok...

Vel, smarte meg skulle skyndte på den prosessen litt..
For sikkerhets skyld så måtte jo alle 4 inni for å bli ferdig i en fei.
På vanlig vask 50'C... er det mulig, det må jo gå gale... :O
Veldig klar for å nålefilte pynt og bli ferdig - godt med alt som er gjort..

KRISE..

Etter en kjapp runde i maskina kunne jeg plukke ut 4 kompakte mini-sitteunderlag...
Vet ikke om jeg skal le eller grine av dem... De dekker 3-åringen sin bak helt fint..
Skal jeg la henne få 1 eller 2 som sitteunderlag...
Skal jeg klippe dem opp og lage varme skosåler i stedet....?
Kan de reddes....?

Tips mottas gjerne :)

1 kommentar:

Made by KKann sa...

..har opplevd noe lignende - toving er alltid spennende - men tovede såler er en morsom ide!!
Jeg har ei venninne som har laget mange tovede såler som julegaver i år - nyttig, varm og morsom!..

..jeg har laget flere slike sitteunderlag - men jeg har ikke pyntet dem - men at pynting må gjøres med superwash-garn var et godt tips - takk for tipset!!

Ha en finfin 2. søndag i advent - KlemAK

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...