fredag 21. november 2014

Gapahuken på Klavelandet ✭

#gapahuk #klavelandet

 
Det nydelige høstværet fortsetter, så det er bare å komme seg ut og nyte.
Jeg har fått et rungende forbud fra lege og fysioterapeut om ikke å gå mer i fjellet nå...
Jeg skal holde meg i skogen og gå turer i terreng.
Være mer bevisst hvordan jeg bruker kroppen/belaster ryggen i det daglige.
 
Det er helt greit det... Fikk meg en vekker etter fjellturen mandag til Terdalskeipen.
Den gikk fint, men jeg kjente i ettertid at kroppen ikke var helt ok.
Jeg føler at energien kommer tilbake og formen stiger gradvis.
Jeg er absolutt ikke så sterk i kroppen/ryggen som jeg trodde, så jeg må roe ned.
Jeg får ikke lov å starte styrketrening på noe vis heller.
I stedet skal jeg ta det med ro, gå turer i ulendt terreng, sørge for mye hvile.
Over helgen starter jeg så vidt med øvelser hos fysio.
Jeg skal bli bra, jeg skal bli sterkere.. men det tar tid.
Helsa er viktig, så det blir små steg i rett retning litt etter litt.
Det er litt vanskelig å begrense seg selv, men nå får jeg kyndig veiledning.



Turen til gapahuken på Klavelandet starter fra Mekevika i Brandsøya (Florø).
Kjør inn til parkingsplassen ved båthavna der inne og parker der.

Mekevika - bildet tatt ved innkjørsel. Kjør inn i vika, bort til steinbruddet og parker ved containeren.

 
Når du har parkert, så følger du stien mellom to rustne lastebil-hengere i retning hovedvegen.
Gå litt langs vegen til du ser stien inn til venstre langs lille elva/gjerdet.
Følg stien videre inn i skogen. Den er merket med refleksteip og oransje merker.
 
 
Da er man komt inn på stien og kan følge den tydelig like til gapahuken.
Voksne går til gapahuken på ca 30-40 minutter. Beregn lenger tid med barn.
Returen går man mye raskere, ca 20-25 minutter vil jeg tro.

Bildet tatt mens jeg ruslet langs vegen til stien ca kl 10:00 i dag :)
 
 
Turen går oppover og innover i skogen.
Det er flott sti og man går kun på "skogsbunn", røtter og løv. Det er minimalt med berg.
Denne turen kan anbefales for både små og store.
Gapahuken er bra utstyrt til grilling og bål. Det er benker, stubber og sitteunderlag++ der.
Det er flott å ta med seg kakao, grillmat og det man ønsker på tur.
Sitte rundt bålkosen i gapahuken og ha det kjekt. Ta gjerne returen i mørket med hodelykt. Ekstra spennende ;)
 
Jeg har gått denne turen flere ganger med både barn, familien, venner og Flora Turlag.
Det var faktisk første gang i dag at jeg gikk den alene ;)
 
 
 
 Gapahuken er flott og man sitter under tak om man går dit i regnvær.
Turboka må selvfølgelig signeres - turbokkassa er plassert tørt inne i gapahuken.
Det er supert for barna å leke i området rundt. Mye moro å finne på :D 
 
 
Det var sol på ene siden av skogen og delvis skygge på den andre siden av skogen
Det utgjorde stor forskjell i bildene. Noen ble lyse og solfylte, andre så ut som den blå timen ^_^
 

Vips, tilbake igjen til turstart. Der nede på vegen langs den lille elva/gjerdet starer turen!

 
God helg! ;)

2 kommentarer:

Bundingen sa...

Dette ser da fristende ut! Kjekt med turmål som er merka! Her har snøen lagt seg, og snart må jeg finne fram skia. Gleder meg!
Godt du får kyndig hjelp. Lykke til med rekonvalesensen! Det er en tålmodighetsprøve, men absolutt verdt det.


ønsker deg ei fin uke!

Klem

Made by KKann sa...

Hei du
Ja du var kanskje litt vågal når du la i vei på fjelltur og ikke en bitteliten fjelltur heller - så da er det godt at du nå får god veiledning og oppfølging.
Jeg skjønner godt at det er fristende å komme seg ut og spesielt opp - jeg elsker jo det selv.
Flott at du har muligheter rundt deg til "snillere" turer.

Ha en finfin mandag.
KlemAK

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...