lørdag 14. mars 2015

Eikefjordstøylen 390 m.o.h

Ut på tur - og ha tid til å nyte øyeblikket. Magisk ♡


Vi har fått drømmevær her på vestlandet og det må absolutt nytes utendørs.
På fredag pakket jeg sekken med kjele, ved, snacks, vann og utstyr. 
Jeg stoppet innom Florø Bakeri for å kjøpe med en god baguette til å nyte på toppen ;)

Turmålet var bestemt kvelden i forvegen. Iallfall 98% sikkert. 
Ifølge værmeldingen skulle det være sol, ca 4*C som føltes som 1'C.

Turen startet ved parkeringsplassen/rasteplassen ovenfor Eikefjord.
På andre siden av vegen går turen og det er plassert ut god skilting/merking på alle turene.
Stiene er oppgradert og fine å gå på.

4 turalternativer å velge - eller gå opp til f.eks Knapstadstøyalane og gå over alle støylene og ned fra Hovlandsstøylen igjen.
Du kommer ned på samme sted ;)

Nydelig tur i strålendes solskinn, blå himmel, fuglekvitter og rennende vann.
Magisk tur i skog og mark / fjell. Det var knapt snø å se før jeg nesten var på toppen.
Der var det en god del igjen, men ikke så vanskelig å gå over for å nå målet.
Bare vær obs for å unngå å tråkke igjennom.... o_o... Det skjedde et par ganger på veg opp der :P

Du finner skikkelig turinformasjon om Eikefjordstøylen her.
Du finner ellers mer informasjon om andre flotte turløyper i samme område her


Man trenger ikke gå langt før man får en anelse om utsikten oppover... 

Denne brua er et populært punkt på vegen oppover.
Dersom du fortsetter i turløypa til høyre og opp går du til Knapstadstøylane.
Dersom du går over brua og videre går du mot Eikefjordstøylen.


Like ovenfor kommer et parti som heter Rømmeskåra.
Her kan det ofte være litt glatt / sleipt på berget.
Det er blått tau der som man kan holde seg i. Det er ikke vanskelig å passere der :))


Det var ikke snø i turløypa før man plutselig ser mot støylen.

Utsikt nedover mot Eikefjord
En del snø, mye skare på... og plutselig noen steder som er så myk at du tråkker helt igjennom :P
Gikk til høyre i bildet oppover og motsatt side ned igjen. Siste alternativ anbefales - iallfall akkurat i disse dager ^_^
Utsikt oppover møt stølene
Det er viktig å skrive seg inn i turboka på toppen. Egen benk og postkasse hører med ;)


Uklart bilde, men sola var grådig sterk. Skal ikke klage :D


Fortsetter man løypa videre mot høyre kan man gå oppover til Knapstadstøylane.
Går man oppover i venstre retning går man til Hovlandsstøylen. 

Flott benk med kart på "ryggen" - her kan du sitte og nyte :)
Flotte Eikefjorden ♡


Etter en lang og koselig rast på toppen var det på tide med returen.
Herlig å nyte fredag formiddag ute i naturen - med bål og kaffi, sol. 

Denne turen var en ekstra bonus for min del. 
Jeg trener meg opp etter operasjonen. Fysio og turer i skog og mark er veldig viktig. Og veldig godt.
Dette ble en liten "mini-fjelltur" og dermed en ekstra pluss på mestringssiden.

Formen går rette vegen fremover og oppover - om enn litt sakte. Tålmodighet er en dyd.....
Jeg har mistet "refleksen" i venstre fot siden nerven lå i skikkelig klem pga prolapsen jeg hadde.

Fysioterapeuten sa det slik:
"Det er et uttrykk som sier at 
- "det hjelper ikke å piske en død hest. 
Uansett hvor mange ganger du slår, så vil den aldri sparke i fra "..

Det samme gjelder refleksen i foten min. Det er ikke mye fraspark der heller ^_^
Men det kan jeg leve med :)

Nok om det. Tilbake til turen - og returen ned igjen :D
Nesten påskestemning!


Måtte det bli mange slike turer fremover.
Takk for følget! ;)

1 kommentar:

Lisbeth sa...

Jeg er imponert! Du er sååååå flink til å komme deg ut på tur! Hadde jeg hatt litt av din energi du ;) Fine bilder :) Takk for turen, jeg blir med en annen gang også :) Nyt søndagen :D KLem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...