tirsdag 11. august 2015

DIY: Blomsterbenk av slitt sagebenk

"Skillevegg" av stein og benk med blomster


Jeg ser frem til vi har hage og plen - og mye stein.
I mellomtiden har jeg kjøpt inn en del nye krukker og stauder i år. Øker litt for hvert år. 
Da jeg trodde jeg hadde nådd "kvoten" min i sommer, så var jeg så heldig å få hele 9 ulike stauder til.
Krukkebeholdningen var full, så noen flere kurver og krukker ble innkjøpt.
Dessuten var jeg så heldig å få en linestamp fra min mor - den har plass til 4 ulike stauder oppi.

I juli fikk jeg tak i ett flott melkespann på 50 liter fra en koselig kar i Trøndelag.
Den ble fyllt opp med dreneringskuler og et lag med dekke før mer kuler, krukkejord og blomst.
Samboer'n har laget tallet i svart = nummeret på huset. 

Siden det arbeides på tomten innimellom alt med fylling og planering av stein og grus,
så stod alle krukkene oppstilt rundt husveggen. Det så litt kaotisk ut.

Et blikk på en sliten sagekrakk ble til en idè om en blomsterbenk ^_^
Den ble snekret sammen av de som bygde huset vårt og har i grunnen bare stått der siden.

Sagebenken har fått på hylle oppå og under + et par dæsjer bengallack for testing


Selve benken ble snekret sammen av materialrester fra der og da på tomta.
Helt enkel og i knehøyde. Jeg snekret på ei hylle oppå og ei lenger hylle nede på benken.
Det skulle gi plass til å plassere blomsterkrukker/kurver/kasser rundt omkring etter behov.


Det hele er veldig enkelt. Du trenger følgende:

Gammel sagebenk
Noen fjøler som lå bak huset
Spylte den ren og lot den tørke opp litt
3 bokser med bengalack universallakk i svart blank
- lakken tørket på under 20 minutter

Voila! Ny svart blomsterbenk ;)




I bildene her ser du at benken kan skimtes innimellom krukker og og stein.
Benken er helt svart og tåler sommer og vinter utendørs.

Den store og lille steinen på enden der lå lett synlig på tomten vår. 
Jeg fikk "reddet" dem fra gravemaskina slik at de ikke ble begravd under planering av tomta.

Ps - det svarte mellom steinene og linestampen bak er bare to belter tilhørende gravemaskin... ^_^

Kombinasjonen blomsterbenk og steiner gjør seg som "skillevegg" der inntil videre.



Glimt fra resten av "hagen"
Det blomstrer mer og mer. Alt som er sådd er i nå blomst eller på god veg også.
Det kommer sent, men godt. 

Venter ennå på den store sommervarmen.. :)


Det blåser og regner bra her i dag. Vi ferierer innendørs :O

Nyt dagen der du er ;)

2 kommentarer:

Tine sa...

Å så masse fine blomsterbilder!! Digget krakken din, den som hadde hatt en gammel sagkrakk liggende å slenge.
Er glad du forklarte gravmaskinbeltene, for de lurte jeg fælt på hva var. Håper hagen din står seg langt utover høsten :)

Sylvia sa...

Så flott!!!
Fin ide med å bruke benken til blomster og planter.
Jeg liker også å tenke nytt. Det er mange ting som kan brukes på en annen måte.
Ble iallefall kjempefint slik du har gjort det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...