torsdag 20. august 2015

Danmark 2015: Dansk idyll i Søvind, Horsens #1

Koselig og romantisk første inntrykk av sommerhuset vi bodde i :)


Vi elsker Danmark. Kjenner vi senker skuldrene med en gang, slapper av og bare nyter.
Det gjelder folket, stemningen, landskapet, storbyene... Danmark er herlig for hele familien.

I sommer tilbrakte vi nesten to uker i Danmark. 
Vi fant dette koselige private huset på nett og leide det for ei uke. Lenger var det ikke ledig.
Så - det var utgangspunktet. Vi hadde en plan - det var en dag i Legoland, Resten tok vi bare på sparket.  
I sommer kunne ikke eldste sønn være med, men vi var likevel 5 personer på tur.

Dette huset var noe helt unikt og vi alle falt for både det sjarmerende huset, den store hagen og tanken på landliv.
Alt er likevel nært i Danmark, så supre strender og storby var like i nærheten.

Huset er over 260 år gammelt med torvtak og gammel stil. 
En del av huset var helt restaurert, en del var litt restaurert. Det var stort - vi bodde bare i halve delen!
I uthuset var det vaskerom, bod og verkstedet til eieren (han var ikke der).

Det var veldig artig å bo i ett for oss veldig annerledes hus i så idylliske omgivelser.
Kjekt å bo annerledes, gjøre andre ting i ferien :)

Her kommer det bilderas  - mest av huset og hagen ute.
Siden det er et privathus, så vil jeg ikke legge ut noe særlig med bilder tatt inne i huset. 

Neste morgen etter ankomst - lufte bil og sjekke hus og hage ^_^
Eieren har fokus på miljø og økologiske varer og levestil. Det så vi igjen over alt.
Masse, masse grønnsaker, bær, frukt og planter i skjønn forening.
Og vi kunne bare forsyne oss ! ^_^  Luksus!

Jeg forelsket meg helt i huset, detaljene, frodige hagen..
Tror ikke jeg ville ha bodd i ett slikt hus selv, for det krever mye arbeid og kjærlighet å ivareta det.
Det var flere tilsvarende hus i området - gjerne med vinterhager og/eller frodige stier og hager.


Vi ankom huset i bekmørket ved midnatt.
Jeg tok denne knipserunden etter en deilig frokost i huset - en rolig søndag, flott start ;)


Jeg kommer til å dele noen flere bilder fra hagen og opplevelser i Danmark.
Syns huset var så flott og eget at det blir ett innlegg for huset og ett eget for hagen først ;)

"det er dejlig at være norsk i danmark"

Nyt torsdagen! ;)

3 kommentarer:

reSIRIkulert sa...

Så deilig å kunne bo slik i herlige Danmark ♥

Sylvia sa...

Jeg er helt enig!!!!
Vår familie elsker Danmark, og har vært på utallige ferier der.
Dette huset var flott. Vet du, vi bodde i et lignende hus på Ærø en sommer. Med torvtak, og koselig uteplass der det bodde et pinnsvin. I boden stod det fire sykler, så vi syklet inn til byen på kvelden og kjøpte pizza og is. Ærø er en helt spessiell øy, hvor alt går sakte. Vi hadde en veldig avslappende ferie der.
Ellers er jeg i Danmark minst en gang i året, I KBH, der min Danske venninne bor. Og om tre uker sitter jeg hos henne og tar en kald øl i solen. Hun har nemlig bestilt fint vær til jeg kommer...........

Lisbeth sa...

Herlighet, så vanvittig flott😀. Ikke rart dere kosa dere der! Jeg har aldri vært den store Danmarks føreren, men det kommer nok av at jeg har så mange venner i Sverige, så turene går oftest dit. Men i år skal vi på personaltur til Skagen, det blir bra😃. God helg til deg☺️

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...