torsdag 23. februar 2017

Sitteunderlag av restegarn

Sitteunderlag m/snor strikket av restegarn og tovet.
Det gule/grå er laget av Drops Nepal og det mer fargerike er laget av Rauma Vamsegarn.

Ser forresten at det fargerike er "opp-ned" her. La ikke merke til det ved knipsing!!

Det lå mye rester av ulikt garn og farger.
Vi trenger flere sitteunderlag, så da tenkte jeg at det var bare å strikke flere av garnrester egnet for toving.
Det gjør garnet disse to er laget av. Jeg har benyttet samme oppskrift på dem.


Sitteunderlag av rester i Drops Nepal

Sitteunderlag i Drops Nepal - før toving
Sitteunderlag i Drops Nepal - etter toving


Sitteunderlag av rester i Rauma Vamsegarn

Sitteunderlag i Rauma Vamsegarn - før toving
Sitteunderlag i Rauma Vamsegarn - før toving
NB - dette er jo faktisk knipset med "feil" side opp. Dette er baksiden ^_^


Oppskrift: Inspirert av Hobbyfruen sitt sitteunderlag
Garn: Restegarn av Drops Nepal (det gule/grå) og Rauma Vamsegarn (det fargerike)
Pinner: 7mm på Nepal og 5,5 mm på Vamsegarn
Legg opp 80 m og strikk rillestrikk til det er tomt for garn.

Hekle ei passelig lang rad over 3 m fastmasker på krok 4mm, ca 1 m lengde.
Dra den gjennom kanten på ene siden
og fest den så med noen få masker på begge sider.  
Da kan man rulle sitteunderlaget sammen.

Man kan også knytte sitteunderlaget fast i sekk eller jakke dersom man ikke har med seg store sekken på turen.
Dette syns jeg er praktisk og plassbesparende på korte turer. 


Toving

Sitteunderlag i vaskemaskin sammen med en dæsj grønnsåpe, ei dongeribukse til å "piske" den litt.
Kjører dagligvask på 1 time, 40'C og 1000 omdreininger på min maskin. 

Jeg syns det er greit å kunne rulle sammen sitteunderlagene.
Hekler derfor ei snor som festes før tøving. Da kan man knyte sitteunderlaget sammen. Praktisk ;)

Fin torsdagskveld videre! ;)

5 kommentarer:

Fjällripan sa...

Superfina!! Jag testade att göra såna en gång, men det visade sej att det inte var ullgarn och det bara trasslade sönder sej i maskin....så besviken jag blev!! Ska nog testa ännu en gång. Funkar det med vilket ullgarn som helst?

Made by KKann sa...

Flotte og fargerike - det minner meg på at vi trenger flere vi også!! - da er det vel bare å finne fram garn og pinner da. Ha en finfin fredag - og god helg.

Lisbet sa...

Knall fine sitteunderlag. Flotte herlige farger. Fint med kreativ striper. Altså ujevne striper, som ikke gjentas kaller jeg kreative striper. Ha en fortsatt fin helg☺

Anonym sa...

Det var jo et godt tips. Det blir jo så mye restegarn etterhvert.

Bundingen sa...

Så herlige sitteunderlag! Jeg strikka flere runde av restegarn for et par år siden. De absolutt beste sitteunderlaga på snøen.
Så er det så deilig å få noe ut av det garnet som egentlig er for lite til alt. Jeg prøver også å tømme lageret og kjøper bare de nøstene jeg trenger i tillegg for tida. Føler meg så flink enn så lenge...

Fortsatt god mandag fra Ingunn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...