mandag 28. mai 2018

Strandanipa (668 moh)

Upåklagelig utsikt fra Strandanipa i Eikefjord - ser utover mot Florø og skjærgården 

Vi nyter herlig sommervær og jeg prøver å komme meg til fjells på fine turer.
Fredag 25/5 kunne jeg suse rett på fjelltur fra jobb etter litt kjapp logistikk med de hjemme.
Helt supert å komme seg oppover i fjellet på vandring med sol og to fridager i vente.

Strandanipa har samme turstart fra Tonheim, opp Tonheimslia og like opp til et skilt som markerer hvor man tar av til Strandanipa.
Fortsetter du i stedet rett frem kommer du til Ytre Strandastølen.
Da kan du samtidig stikke oppom Middasnipa som er fjellet oppe til venstre for selet på stølen.
Der gikk jeg onsdag, les gjerne info om den turen her :)

Forrige tur til selve Strandanipa var i september 2017, se gjerne innlegget her.
Det var en herlig høsttur i flott vær. Litt andre farger i terrenget enn nå.


Info om turen Tonheimslia/Tonheim - Strandanipa på Ut.no

Komt opp forbi skiltet og startet stigningen mot selve Strandanipa.
Her ser man utover mot havet samt toppen i sikte med mast på som er Hatlesetnipa.
Myrull 💚
Den spissen midt opp bildet er selve kjennetegnet på Strandanipa - varden er også plassert der oppe.


S T R A N D A N I P A   6 6 8   M O H

DNT SjekkUt på Strandanipa
#strandanipa

Strandanipa er med som 1 av 15 turer i Turtrimmen 2018
mellom Flora Turlag og Flora kommune, les mer her.
Dette blir min tredje innsjekk fra lista.

I bildet under her ser du flotte Eikefjorden.

Jeg skulle ta et utsiktsbilde og plustelig kom det ei ørn ut fra fjellveggen og opp.
Ser du ørna  - den svarte fuglen? ^_^
Det var 2 ørner som kretset rundt på Strandanipa denne dagen.
Med bare mobil var det vanskelig å knipse de - og fikk ikke tatt bilde av begge samtidig.

En liten video fra toppen som viser litt av den fine utsikten :)


Strandanipa - se ut om hav, øyer og fjell 💙






Så var det den returen da. Kunne ha sittet der både vel og lenge.
Det var blikkstille og bare sol, helt alene. Tipp topp plass for overnatting i telt :)


Info fra Polarklokka
Turens varighet ca 3 timer og 7 minutter (pause inkludert)
Ca 7,97 km gått, t/r
Jeg gikk jevnt oppover på ca vel 1 time.

Starthøyde: 59 moh
Maks høyde var på 691 moh
Ca 650 m oppstigning
Ca 645 m nedstigning

Det var en fantastisk start på helga! :)

1 kommentar:

Barwitzki sa...

Vakker. Jeg elsker... fjell og sjø... utrolig fint. Takk for bilder :-)))
Jeg var i nasjonalparken her i nærheten fra min hjemme "Sächsische Schweiz"
i dag og i går... blå himmel og solen pur...
deilig. Hilsen til deg. Viola

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...