mandag 4. juni 2012

Teppe av bestemorruter!

#1 Granny square blanket
...mitt første teppe av bestemorruter

Jeg hadde en bærepose med mange smårester med garnet "Drops Paris" i forskjellige farger. Posen har ligget både vel og lenge, så jeg tenkte det var på tide med litt rydding i restehaugen med garn. Da kom tanken på et teppe av bestemorruter frem igjen. Som sagt så gjort - et stykke dukketeppe med 20 ulike bestemorruter er ferdig laget til vesle go'jenta mi. Rutene ble til etter innfallsmetoden. Jeg stakk hånda ned i posen og brukte den fargen jeg plukket opp. Det gjorde jeg hver gang, så det var en uvant vri for min del og ikke koordinere fargene mer. Sommer og sol krever gøye farger, så da så :P Det ble veldig fargerikt og fint, supert til sitt bruk! :)

Jeg hadde ikke mye av hver farge, så fire nøster med Paris farge cerise #16 ble kjøpt inn og benyttet til sammenhekling og til pyntekant rundt. Det ble 4 runder på pyntekanten faktisk.

Garn: Drops Paris
Heklekrok #4
Instagrambilde av teppe ;)

Jeg var litt usikker på hvordan man hekler bestemorruter, men etter å ha komt over Ingrid Riddervold Design sin blogg skjønte jeg straks fremgangsmåten. Hun har en super forklaring steg for steg med tekst og bilder. Anbefaler deg til et besøk der for å få hennes oppskrift på bestemorruter eller rett og slett bare til inspirasjon eller shopping av hennes flotte ting. Hun lager og selger håndlaget brukskunst basert på nostalgi og gjenbruk. Mye lekkert! :)
Litt detaljer av teppet i forskjellige vinkler...
Bildene viser teppet sett på begge sider. Min datter på snart 13 år satt sammen rutene, så det ble et godt teamwork, he-he. Det ble noen ender å feste, det var kjedeligste delen av det. Jeg prøvde å hekle løse tråder inn i arbeidet og det gikk greitt av og til, thi-hi!

Som du ser, så er ikke teppet helt rett og det er gjort med vilje. Jeg har laget kantene med ekstra masker slik at de "henger" litt og virker lenger enn selve teppet. Det ville jeg med dette dukketeppet, men kommer nok ikke til å gjøre det dersom jeg hekler ett tilsvarende teppe i større barne- eller voksenstørrelse.

Bestemorruter gav virkelig mersmak og det var jo kjempelett!
Må innrømme at jeg er veldig fornøyd med mitt første teppe - og flere blir det! :D

God mandag - og ei fin ny uke ønskes deg!

2 kommentarer:

Lill sa...

Kjempeflott:)Jeg elsker å hekle bestemorsrute tepper..så er ganske gøy å se fargekombinasjonen til andre

Ha en flott uke
klem fra Lill

G-Anette sa...

Kjempefint teppe! Skikkelig gladfarger :) Og skjønner godt du ble hektet på dette, det er jo så gøy å hekle og så går det fort! ;)

Og takk for link til oppskrift på bestemor-ruter, må teste ut den også...har nemlig nettopp testet ut 3-4 forskjelige oppskrifter men ikke funnet en favoritt! Og det med å feste tråder underveis er genialt for meg med trådfeste-vegring, hihi ;)

Ønsker deg en fin tirsdagkveld!

Klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...