onsdag 23. april 2014

Uførefjellet (310 m.o.h) på 2. påskedag! :)

Nydelig utsikt fra utsiktspunktet på Uførefjellet (aka Sundefjellet)

På mandag, 2. påskedag, tok vi turen til Uførefjellet.
Denne gang ble min eldste datter og mine foreldre med på turen.

Det er en flott tur, passe lang og i supert terreng.
Det tar vel kanskje ca 1 times gange fra start til turmål
- og som vanlig, litt kjappere på returen.

Vi var de første der denne formiddagen,
men på returen møtte vi mange som var på veg - flere for første gang.
Kjekt at Uførefjellet begynner å bli et kjent turmål for mange :)

Det er bare å søke opp "Uførefjellet" i søkefeltet her i bloggen oppe til venstre.
Der vil du få opp alle innleggene om turen dit! ;)

Utsikt mot Hatlesetnipa (med mast på toppen), Strandanipa og innover mot Eikefjorden

Man parkerer ved trafostasjonen på Grov og følger stien opp til venstre.
Det er laget noen paller som en slags "port" der, så det er lett å se hvor det starter.
Det er ganske vått i løypa i starten, men stien er tydelig og lett å følge.

Utsikt mot Florø og #solkysten

Viktig å følge fototrendene i fjellet...
... dersom man ikke tar en #fjellfie,
så bør man  finne på noe annet sprell...
Kjekt for snuppa at Besten hopper i det også! ^_^

Jeg med min prolaps er ikke mye grasiøs,
ei heller er det noe spenst å finne lenger.
Jeg holdt meg klokelig i ro, he-he :P


Etter en lengre rast og mye moro på turmålet var det tid for retur.
Vi signerte selvfølgelig turboka - den finner man i svart postkasse i et tre :)
Det var nydelig sol og super temperatur..
... med andre ord så var vi mange som koste oss i solsteiken, fnis...



Jeg vet at det ikke er alle som liker disse krypdyrene, men jeg er så stolt!!!!

E N D E L I G
... fikk jeg faktisk treffe på en hoggorm i fjellet etter alle disse turene siden 2007.
Jammen fikk jeg knipset noen gode bilder av den også.

Det var et rolig og fint møte - den er jo mer redd meg enn jeg er redd den faktisk.
Den holdt seg i ro - jeg holdt meg rolig.
Må bare innrømme at jeg har en skrekkblandet fascinasjon for slanger,
ikke spør meg hvorfor. Denne lever ute i naturen og har sin naturlige plass der.
De skal behandles med respekt.

Ssssss - her er hoggormen som solte seg :)
En fast og fin hoggorm som nøt sol og varme midt i turløypa... Ssssss :))
Den holdt seg helt i ro.. bare hodet som fulgte kameraet sine bevegelser...

Nyttig lenke med info om hoggorm, evt bitt, reaksjoner/førstehjelp finner du HER.:
Som mamma til yngre turgåere (barn som hopper og spretter over alt), er dette viktig info å kjenne til.

Litt videre i turløypa satt denne lille padda og kikket opp på meg...
... det er vel rene gourmet-måltidet for slangen bortenfor...

Padda ble nesten paddeflat... ikke så lett å se den
- fargene gikk nesten i ett med terrenget sett ovenfra for meg

En fin-fin tur i herlig turselskap
- og med eksotiske opplevelser underveis.
Helt toppers!! :)

Og nei - det "auler" ikke med hoggorm på Uførefjellet,
så det er vel mer flaks enn noe annet at vi traff på denne ene på turen.
Det er ikke noe å bekymre seg over.
Tramp i veg, så gjemmer den seg før du dukker opp :D


Midtveis i uken allerede. Sånt kan vi like.
Sommerværet skal holde seg - nyt dagen!! ;)

2 kommentarer:

Liv Janne sa...

Gratulerer med ormefunn! Du har jo venta på dette...:) Har høyrt fleire som har sett orm i påska, så tydeleg at den verkeleg har våkna til live. Uførefjellet er blitt meir kjent, ja - og trur nok du må ta litt av "skulda" for det :) Eg hadde i alle fall ikkje høyrt om den turen før du skreiv om den, og eg veit om nokre som tok turen i påska etter at eg blogga om den. Eg såg ikkje turbokkassa då eg kom fram, og lurte lenge på om eg eigentleg var på "toppen" eller ikkje, men fann jo ut at det ikkje var så greitt å gå lenger i alle fall. Og når eg såg meg tilbake oppdaga eg jo treet med postkassen på!

Lisbeth sa...

Wow, det var et flott eksemplar du kom over! Den liker seg godt i sola nå :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...