onsdag 30. august 2017

Tønsberg Tønne

Storfornøyd kar på turmålet vårt - Tønsberg Tønne. I Sandefjord ^_^

I sommer besøkte vi blant annet svigerfar i Vestby.
Vi kjøpte oss også bil i Tønsberg.
I den forbindelse tok jeg og min kjære turen dit for å hente "gliset".
Min kjære hadde også et stort glis, så jeg skjønte at timingen var den beste...
"Kunne vi ikke kjøre ut til Tønsberg Tønne og teste bilen før vi drar tilbake igjen??"
Jeg har lenge hatt lyst til å besøke stedet, men ikke lest meg noe opp på hvor det faktisk er...
Så vi kjørte da. Han var i godlune, så da.. ^_^
Glemte å si at han vanligvis ikke deler min entusiasme over turer, det være seg lokalt eller i skog og fjell. Dessverre.

Og vi kjørte og kjørte, jeg fikk opp GPS'n og vi stakk ut på landet. Og like til Sandefjord!!! 😅
Jeg trodde jo at Tønsberg Tønne lå i ja nettopp Tønsberg, men neida. 
Det ble "litt" lenger enn jeg trodde, men han var fortsatt med. Tur ble det, puh :D

Jeg trodde det kanskje var å kjøre til et sted, parkere og gå et par hundre meter.
Nei - jammen ble det en nydelig spasertur på kyststi langs sjøsiden.
Og min kjære måtte innrømme at selv om jeg hadde lurt ham langt ut på ville veier,
så var det en kjempefin tur og sted, hihi! ^_^

Info om sjømerket Tønsberg Tønne
Info Kyststi Sandefjord

Fine badeplasser på ferden mot målet Tønsberg Tønne



På den første badeplassen var det slått opp flere telt på stranda, så der tok jeg ikke bilder.
På den andre var det ingen telt, bare ei kjekk huske. Nydelig terreng.

Det ble ganske så vindfullt jo mer vi nærmet oss Tønsberg Tønne.
Dette er den andre nydelige badestranden vi passerte ved stien.

Ferden gikk videre på god og merket sti. Rene løperen noen plasser :)


Plutselig var vi fremme :))


T Ø N S B E R G   T Ø N N E


Nå var ikke turen sånn på planen før avreise Vestby, bare en tanke i mitt hode..
Sånn i ettertid så var ikke kjolebruk så lurt der ute i sterke vinden.
Han fikk seg en god latter for å si det sånn. Godt det bare var et par andre der samtidig med oss ^_^

Utsikt fra Tønsberg Tønne


"Farvannet utenfor Tønsberg Tønne er en tøff havstrekning som kan by på grov sjø, 
selv i lite vind. 

Hvis en bruker parkeringsplassen til stranda i Trubervika er det ca 30 minutter å gå ut til Tønna. 
Den siste delen opp til utsiktspunktet er ganske ulendt, men med litt tålmodighet kommer en opp. 
Det er to fine badestrender på vei utover. 
Midtsommers kan det være plagsomt med insekter, så vår og høst er å anbefale for besøk. 
Det er spor etter den andre verdenskrig i området, og de er godt bevart. "

På Tønsberg Tønne i Sandefjord ^_^

For de som eventuelt driver med geocaching, så er det mange poster i området.
Jeg "måtte" bare ta den ene på Tønna. De andre passerte jeg stille.. ;)


Fin retur - vi gikk samme veg tilbake.


Artig med en fellestur på impuls med min kjære. Det skjer ikke så ofte.
Og han tok det sporty hele veien. Det ble en god times tur og kanskje 5-6 km?

Tror jeg retter en kjempestor takk til kjære KKannDesign og hennes fine turrapporter - også fra Tønna!
De gav meg ikke mindre lyst til å besøke Tønsberg Tønne! 😃👌

Tar gjerne turen tilbake, for det var et fint turområde med flotte løyper og mye mer å se.
Så får jeg hinte om Verdens Ende for ham neste gang vi er på de trakter. Altså i Vestby ^_^

Ha en kjekk lille-lørdag! :D

1 kommentar:

Markablogg sa...

Så fine bilder :-) Den turen har vi gått flere ganger, veldig morsom tur med ungene da det er variert terreng og mye å se på underveis. Nå fikk jeg lyst tilbake ;-)
Monica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...