tirsdag 6. februar 2018

De små hverdagsturene 👌

Varden på Brandsøyåsen

I en travel hverdag - med til tider utfordrende logistikk og ulike avtaler på hjemmebane,
så kan det gjerne være svært begrenset tid til turer og avkobling for min del.
Da duger hverdagsturene mer enn nok. Vandre, klarne hodet og bare slappe av og nyte.
Og ikke minst få god trim som en bonus ^_^

De turene jeg går mest er nok disse favorittene sånn lokalt siden de ikke krever noe planlegging eller utstyr;


B R A N D S Ø Y Å S E N   ( 2 8 6   m o h )

Dette er byfjellet i Florø og godt brukt året gjennom.
Det er et fjell/ås med mange turløyper på kryss og tvers og med ulike startpunkt.

Jeg liker best å starte på parkering i Brandsøy, gå over Norefjell til gapahuken på toppen,
gå ned mot Solheim og følg stien til venstre fra krysningspunkt og inn igjen på løypa fra Torvmyra.
Da kommer du opp igjen til toppen, går over mot varden og ned Norefjell til parkeringen igjen ;)

En favorittløype i Brandsøyåsen - om det ikke er for vått vel og merke.
Har det vært mye regn, er kanskje ikke delen innom Solheimsløypa så kjekk da det fort kan bli til en skikkelig sørpesti.

Denne løypa gir ca 5,65 km vandring.

Ellers kan du sjekke ut alternative turløyper her;

Brandsøyåsen turstier
Brandsøyåsen fra Brandsøy parkering på Ut.no 

Dette er som nevnt en liten fjelltur, men gir likevel stor variasjon i terreng og mye utsikt.
Ingen tur er lik - og varierer du løypene eller bruker stinettet så får du mye tur på ferden :)

Det er mange som triller vogn til topps på asfaltvegen.
Det kommer stadig flere syklister på toppen - både via vegen og via terrenget!


Har du gode brodder og hodelykt, så kan du vandre der året gjennom.



Dette er et fint turalternativ hele året. Det er ganske så flatt, så passer fint til trilleturer også ;)

Jr kombinerte lufting av mora samt Pokèmonjakt på en fin kveldstur med hodelykt
Jeg får en fin liten luftetur på ca 4 km om jeg stikker nedom Sørstrand


R U N D T U R   O V E R   S T O R Å S E N

En fin ås med både veg og et stort nettverk av små stier på kryss og tvers,
også med mange ulike startpunkt.  Kjekt å kombinere ulike løyper med ulik start og slutt for variasjon.
Jeg har mi løype som jeg liker best - den gir meg ca 5 km vandring i et variert terreng.
Flott skogstur året rundt. Den er også godt egnet til trilleturer og sykling.



👌

"Hvorfor sitte inne når alt håp er ute"? :)

Nyt ditt friluftsliv - enten det er store turer eller små microeventyr i hverdagen!
Dette er for meg kortreist lykke på travle dager :D

2 kommentarer:

Bundingen sa...

Jeg kunne ikke vært mer enig! Kortreist lykke! To små ord med så mye innhold! Jeg skal ta en spark-tur for å besøke ei venninne som ikke kommer seg så mye ut akkurat nå. Litt trim og mye glede.

Ønsker deg en strålende fin dag!

Klem

Med kjæleik til livet sa...

kor mange fine turer lell og så koselige bilder ;)

Viktig å ha noen slike kortreiste turer som ikkje krever så mye planlegging og tid

har noen slike på lur eg og -- smil fra HO monika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...