lørdag 24. februar 2018

Nye DNT-hytta på Fløgen 468 moh

Dagens turmål er nådd. Dagsturhytta Fløgen ligger der - ikke helt ferdig.
Lover bra for det endelige resultatet :D

Vi har hatt vinterferie i uken som var og jeg tok fri med barna noen dager.
Tirsdag 20. februar ble Jr med meg på fjelltur. Målet var den nye dagsturhytta Fløgen til Flora Turlag.
Den er plassert oppe på høyden - ca litt lenger enn halvveis på løypa mot Hatlesetnipa.

Hytta på Fløgen er ikke ferdig hverken utvendig eller innvendig.
Det skal vel være offisiell åpning i april 2018. Det gledes :)

Det var mye snø i fjellet og jeg hadde sjekket ståa litt før vi dro avgårde.
Sol og fri måtte nytes utendørs og med Jr som turfølge var det en drømmestart på vinterferien.
Turmålet vårt var Fløgen - og ikke lenger enn det grunnet for mye snø.
Og det stemte virkelig. En kar med truger og staver kom seg opp til Hatlesetnipa.
En annen kar på truger uten staver hadde ingen sjanse til å komme seg opp.
Til fots kunne man bare glemme å prøve seg en gang ^_^

Vi to hadde skikkelig brodder på av merket SnowLine med solide pigger.
Enkle, men kraftige brodder som jeg stoler helt på.
De sitter godt i underlaget og er gode å bruke.




Vi storkoste oss oppover selv om Jr syns det var litt mye bakker ^_^
Ikke rart han syns det, for han gikk like mye sidelengs etter svære istapper  på berg som oppover.
Og akte litt ned og måtte gå oppover igjen. Han gikk sikkert nesten dobbelt så langt som meg! 😁
Han er sprek og aktiv, så det gikk helt supert.

Nyte utsikten fra snøhaugen - så på fjelltoppene i sikte!
Vi kunne se over til noen flotte turmål som skal besøkes i løpet av tursesongen 2018 ^_^

Jeg knipset Jr så klart, men så stadige rare og motiv på ferden ellers. Som dette døde treet.
Dessverre var kameraet mitt ikke helt oppladet og kulden reduserte raskt batterikapasiteten...
Det funket innimellom og ble spart på ferden. Det var helt dødt på returen.
Sånn som skjer - men heldigvis funket da mobilen.


Jr skuer utover. Dette er tatt fra partiet over det bratteste berget i løypa.
Svært mye snø, men vi krøp oppover i noen gamle spor.
Det var meldt sol først på dagen og værskifte. Det stemte veldig bra. Her er sola i ferd med å forsvinne bak skylag.
Ikke så langt igjen før turmålet var nådd herifra :)


F L Ø G E N   4 6 8   M O H


Juhuu! Turmålet er nådd og hytta måtte sjekkes.
Den var avlåst. Jeg vet nøkkelen var gjemt, men vi lot være å finne den for å gå inn.
Så det var mye utstyr og det ble jobbet overalt innvendig. Den så veldig flott ut.
Skal bli kjekt å ta denne i bruk når den er ferdig.
Ei super dagsturhytte som kommer til å bli veldig mye brukt av små og store.

Jr på nye DNT-hytta Fløgen 468 moh
Jr på nye DNT-hytta Fløgen 468 moh
Jr på nye DNT-hytta Fløgen 468 moh
Fra dagsturhytta Fløgen mot Hatlesetnipa 583 moh

Kjekt med snø!!! 😄

Jr og moder'n på tur! 
Jr og moder'n på tur! Viktig å skape gode minner - og mye moro på ferden!
Og så får man mange fine samtaler underveis, bare jeg og han karen der 💙💪

Bøøø! :)

Jeg trodde at man sjekket inn på Fløgen ved dagsturhytta Fløgen på appen DNT SjekkUt...
Nope.. Jeg måtte kjempe meg ca 310 meter innover i store snømengder før jeg fikk lov.
Jr ble igjen, så dermed er det bare en av oss på bildet i gjesteboka for Fløgen denne gangen.

DNT SjekkUt på Fløgen 468 moh

Dagsturhytta Fløgen er ett av flere turmål på Flora Turlag sin Turtrimmen 2018.
Det betyr at Jr og jeg har fått krysset av vår første av flere turer. Vi er i gang ;)

Dagsturhytta Fløgen på 468 moh med masta og Hatlesetnipa i bakgrunnen




Info fra Polarklokka
Turens varighet ca 2 timer og 12 minutter, pause inkludert. 
Ca 4,14 km gått, t/r

Starthøyde: 74,1 moh
Maks høyde var på 469,1 moh
Ca 400 m oppstigning
Ca 415 m nedstigning

En frisk og herlig fjelltur i mye snø med Jr. Love it 💙😍

1 kommentar:

Bundingen sa...

Du er heldig som har turfølge lett tilgjengelig! Det må du nyte! Flott hytte under bygging! Så smart med akebrett!
Vinterferietid her også. Buskerud har ferie uke 9, men Oslo, Akershus og Østfold er ferdige med ferien. Det er masse hytter i kommunen vår, og denne siste uka har vært kjempefin. Masse snø, fint skiføre og gode temperaturer. Nå er det meldt kaldere, men sola har begynt å varme...

Jeg kjenner på gleden ved den norske vinteren, og den fineste tida er egentlig mellom vinterferie og påske.

Ønsker deg ei fin uke!

Klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...