søndag 4. oktober 2015

På Uførefjellet - og midt i jakta!!! :o

Mot Florø fra utsiktsplassen på Uførefjellet (310 m.o.h)

Til tross for litt småregn og lett tåke tok jeg turen i skauen i går.
Trengte å komme meg ut for å vandre i herlig terreng.
Det har regnet mye i det siste, så jeg visste det ville være bløtt - en tur i støvler :)

Jeg parkerte ved kraftstasjonen på Grov og la i veg. Gledet meg til alenetid på Uførefjellet.
Vel - jeg gikk ikke langt før dette skiltet møtte meg. Jakt pågår.
Det er jo jakttid og det jaktes i alle områder hvor det er turløyper.
Det er første gang jeg har møtt et slikt skilt. Hva betyr det egentlig?
Jepp, skjønner at det er jegere ute i marka. Men er det for noen timer, hele helgen?


Man har rett til å være ute i naturen. Jegerne har tillatelse til å jakte i gitte perioder.
Jeg vil ut på tur, men vil ikke forstyrre jakta heller. Interessekonflikt...

Vel - jeg gikk videre etter ei lita tenkepause. De informerte iallfall om at jaktlaget var i skogen...
Må innrømme at jeg nok var litt mer årvåken og vill i blikket enn vanlig.
Jeg hadde heldigvis ei knallrosa regnjakke på meg, så jeg skilte meg klart ut fra høstfargene i skogen.

Nyyyydelige høstfarger 

Jeg hadde på Endomondo app på mobilen mens jeg gikk. Den bruker jeg for å sjekke aktiviteten min.
Se hvor langt jeg sykler, vandrer o.l. for å ha kontroll så jeg ikke gjør for mye mtp ryggen.
Til tross for at mobilen var på lydløs, så varslet den høyt og tydelig pr kilometer... Blæh.

Ved 2 kilometer spratt det opp en fjellduk med hode litt opp i løypa. En jeger - på post ?!?
Jeg måtte flire litt, men kikket meg ekstra rundt derifra. Følte meg nesten overvåket ^_^
Jegeren så jeg ikke igjen, det var en høyde nedenfor der jeg så ham. 

Det var herlig å komme ut til turmålet. Det var opplett og grei utsikt utover.
Innover i fjordene tyknet det til med tåke som seg utover mot Uførefjellet også.

Jepp - herlig tur, varm & god kaffi og beroligende smil-biter til ^_^

Jeg signerte turboka på turmålet - og kunne konstatere at antallet signeringer for 2015 var telt opp.
Jeg signerte dermed innunder 2016. Jeg er altså første turgåer for det året, hihi :P

På tide å starte returen igjen.
Spisse ørene og vandre tilbake litt mer avslappet ^_^


Nydelige høstfarger - flott og stille ved vannet litt oppe i skogen.


På veg nedover gikk jeg løypa langs ytterkanten i stedet for løypa midt i.
Der traff jeg 3 kjekke jegere og en hund på veg oppover.

Fikk heldigvis pratet med dem. De jakter hele tiden og setter ut skilting når det pågår..
Men de holder seg langs yttersiden og stien ved kanten.
De som går tur bør gå i løypa midt i. Greit å ha det avklart :))

Jeg gikk  ikke langt før jeg så spor av slakt etter minst en hjort.
Jeg hørte ikke skudd i løpet av min tur, så den ble nok felt før jeg vandret i terrenget :D


Til tross for litt uro med tanke på jakting i området jeg vandret, så var det en fantastisk fin tur.
Herlig å traske i skog og mark, se at høsten er komt.
Litt regn og gjørme gjorde absolutt ikke noe. Friskt ;)


Har du erfaring med fjelltur/vandring i fjell eller skog hvor det jaktes?
Del gjerne tips og erfaringer :)

Nyt kvelden!!

5 kommentarer:

Med kjæleik til livet sa...

mange fine turbilder ;)

eg går ikkje på tur når det jaktes her --- klar beskjed fra jegeren min ...
ikkje gå der det er jakt, for ein ting er jo at ein forstyrrer jeger - jager dyr.
ein anna ting som er mye meir alvorlig er at det skytes i disse områder og vådeskudd skal ein ikkje spøke med

Bare ein liten tanke

Smil fra monika

Eli Kristin Magnussen sa...

Takk for tilbakemelding, Monika :) Jeg skrev ikke noe om akkurat det, men jeg må innrømme at jeg hadde det i tankene der jeg vandret...Knæsjrosa regnjakke til tross. Det kan skje ved uhell uansett. Jeg kommer ikke gå tilbake der eller inn i terreng hvor jeg vet jaktlagene er i gang, spesielt ikke om det attpåtil er skiltet.

Litt kjipt å komme frem til der man vil vandre på tur og se skilting, men som du sier - et vådeskudd kan skje og ikke noe å spøke med. Ha en fin dag :)

Bundingen sa...

Det er jo med en viss uro en går tur i jakt-tida, så jeg pleier å holde meg i åpent terreng når det jaktes. Her er det jo mye fjell å gå i, og trær vokser jo ikke på fjellet her jeg bor nå, nemlig. Flotte bilder du har tatt denne gangen også!
Jeg er kommet hjem fra ferie. Litt av en overgang fra badeliv til fyring i ovnen. Men den norske høsten er vakker da.....

Birtes tur- og idéblogg sa...

Jeg likte både navnet på fjellet og bildet av de deilige SMILBITENE på koppen med flagg! Et blinkskudd!

Liv Janne sa...

Ja, det er eit dilemma det der..... ikkje minst når dei attpåtil skiltar. Men dei har lov å jakte og vi har lov til å gå på tur - og det må vere plass til begge deler. Har ikkje dårleg samvit for å skremme vekk nokre dyr for dei. Jakttida er jo så lang no, så om vi skal ta omsyn, så må vi jo unngå å gå tur nesten halve året! Men tar litt forholdsreglar - med t.d. veldig synlege klede, gjerne refleksvest. Har hatt ein skremmande oppleving med skudd rett i nærleiken når det nesten var mørkt - då var eg sikker på at vi blei trufne, så det gløymer eg aldri. Vådeskudd kan sjølvsagt skje, men når det er sagt, så skal jo jegerane vere heilt sikker på at det er eit dyr dei skyt på, før dei fyrer laus... kan ikkje hugse å ha høyrt at vanlege turgåarar har blitt truffe av vådeskudd. Når det skjer, så er det som regel andre jaktkameratar som blir truffe. Uansett, kjekt å sjå at du er på tur igjen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...