tirsdag 17. april 2012

I skogen med bæremeis

Jentene på kosetur i skogen

Jeg har tenkt vel og lenge på å få lånt meg ei Berges bæremeis. Jeg har sjekket med andre som bruker bæremeis lokalt på småturer, erfarne turfolk og diverse brukerundersøkelser. Alle konkluderer de med at Bergans sin er den beste for både barnets komfort og for den gode støtten det er i bæresystemet. De er ganske dyre i innkjøp syns jeg, så jeg ville teste om ryggen min tåler den ekstra "sekken/vekta" på tur før jeg gjør noe mer.

På søndag fikk jeg endelig lånt meg ei bæremeis av noen kjempesnille folk, så da bar det rett ut på skogstur med vesla mi. Det var bare en liten prøvetur i Litleåsen og Storeåsen. Vi gikk utenom hovedstien på smale turstier og fikk en del opp- og nedstigning for å teste meg selv og bæremeisa. Det gikk veldig bra og jeg merket ikke noe på ryggen hverken under eller etter turen. Vesla storkoste seg i bæremeisa og pratet, pekte og småsang for seg selv. Det lover bra for tursesongen :) 
Mange bilder her, men første gang på tur med bæremeis må dokumenteres! ;)

Jeg prøver å få iallfall de to yngste ut i skog eller til fjells for at de skal oppleve turgleden og få flotte opplevelser i naturen - og kjenne på mestringsfølelsen og hvor artig det er ;) Den eldste har jeg gitt opp (for nå), men han er aktiv nok med idrettsfag og fotballtreninger så å si hver dag - helgene inkludert! Jenta mi skal jeg prøve å få med meg også, men skjønner at det er lettere å få henne på tur dersom hun har likesinnet selskap med, thi-hi! :D Samboer'n... han har nå lovt å bli med på fjelltur.. får se når det skjer! Jeg har et mål om å få ham med i løpet av sesongen på iallfall èn tur, kanskje til og med to. Krysser fingre - hadde vært veldig kjekt om vi hadde delt interessen for fjellturer, men han liker seg best på sjøen. Koselig det også, men jeg sier helst ja takk begge deler! :D
Mye god ved etter orkanen Dagmars herjinger...
Godt med litt banan og avslapping ved Litlevatnet etter turen ღ
Litlevatnet
"Smørblomst" som vi kaller den
Den lokale varianten av "skogens konge" - hjorten!
Solnedgang fra Trolleskjæret (ingen redigering)

Bildene viser hvor flott vær det var på søndag, men det var en grådig kald vind der man ikke hadde skikkelig le. Herlig med sol og blå himmel uansett! ☼

Jeg får låne bæremeisen litt lenger, så jeg skal ta meg en lengre tur til helgen. Krysser fingre for at det blir go'vær. Tror ikke jeg tar noe tur i pøsende regnvær, greit å få en koselig opplevelse som gir mersmak for store og små, he-he! ;)

Liv Janne blogger om familien sine fantastiske turopplevelser til fjells med og uten barn. Hun har mange supre turtips og gode råd om barn på tur og barn i bæremeis. Ta gjerne turen innom bloggen hennes "Liv Janne sin tur- og fjellblogg". Flotte bilder og et supert nettsted for turglede og turinspirasjon! :D

God tirsdag! ;)

4 kommentarer:

Liv Janne sa...

Hei - og takk for koselege kommentarar på bloggen min og for at du linkar til mi side :) Veldig kjekt! Ser ut som veslejenta kosa seg i bæremeisa, så dette må du berre prøve ut! Vi er så heldige at vi har fått to bæremeiser - begge Bergans - 1 gamal modell og 1 ganske ny. Ingen tvil om at den nyaste modellen har atskilleg betre bærekomfort enn den gamle. Minuset med den nye er likevel at den har ganske høg eigenvekt og tar stor plass (får ikkje lagt den noko særleg saman). Den gamle er derimot lettare og kan trykkast nesten heilt flat. Når barnet er 15 kg, så merkast eit par kilo ekstra i eigenvekt ein god del, samtidig som det er enda viktigare at meisa sit godt på! Så det er mange omsyn som må vegast mot kvarandre, og det beste tipset er i alle fall å teste ut bæremeisene før kjøp - slik du gjer no:)Lukke til! Håpar det blir mange turar på deg i år - både med og utan bæremeis, med og utan sambuar, store ungar osb..:)

Fjällripan sa...

Underbara bilder, allihop!! Så roligt att flickan tyckte om att åka på ryggen :) Jättefina bilder på er i skogen :)) Jag har en stor Bergans ryggsäck som jag är mkt nöjd med :)

Ha det gott!

Marianne sa...

Det var mange fine bilder, ser ut som en kjempekoselig tur:) Vi hadde også Bergans bæremeis til jentene da de var små og den ble flittig brukt. Viktig å lære barna turglede:) Ha en fin dag! Klem

Elisabeth sa...

Ser herlig ut :)
Vi har brukt bæremeis fra Norrøna. Vi opplevde at det var veldig viktig at reimene var riktig innstilt/strammet. God tur ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...