torsdag 21. juli 2011

Fotokonkurransen er over...

...og vinneren ble... mitt bilde, thi-hi!! :)

Da er det offisielt, bildet mitt vant avstemmingen online i finalen til Firdaposten sin fotokonkurranse med temaet "Forfall". Det var vel 250 innsendte bilder og et fagpanel valgte ut 15 av disse til en finale hvor leserne skulle bestemme vinner. Det pågikk i 14 dager og ble avsluttet forrige torsdag. Ved slik avstemming er det fair å si at man sanker stemmer ettersom hvor godt leserne liker eller tolker bildet, men minst like mye eller mer betyr også oppslutningen og stemmesankingen rundt omkring. Man kan vel trygt si at en slik seier blir en lagseier med familie og venner som stemmer og sprer det gode budskap for seg i nettverdenen - ikke minst er facebook et godt verktøy der :D

Tirsdag denne uken ble jeg kontaktet av en koselig reporter (Solveig) fra avisa. Resultatet ble ei storslagen reportasje i dagens utgave av avisa samt nytt leketøy til meg i form av fritt utvalg av fotoutstyr til kr 5000,- i den lokale fotobutikken Aardal's Foto. Jeg vurderte nytt objektiv 18-200 eller 18-250 mm, men siden kameraet mitt begynner å bli rimelig utslitt valgte jeg heller å oppgradere til et nytt kamera. Valget falt på Canon EOS 550D. Det kostet mer enn premien, men jeg la ut for det som var over premien for kamera og minnekort på 8 GB. Jeg er herved klar for mer lek og moro med kameraet fremover. Mange nye finesser er det også, så det blir kjekt å lære mer om kamera og fotografering generelt.

Objektivet står fortsatt på ønskelisten. Nå har jeg standard linsen 18-55 mm samt et Canon EF 70-200 mm. De er gode begge to, men det betyr at jeg drasser rundt med to objektiver støtt og stadig. Litt dill, men alt går så lenge man er bitt av fotobasillen :D
Det var tett løp mellom de tre bildene som ble topp 3. Bildet til Eivind som endte på 2. plass er kjempeflott og har sterke symbol som Stabben Fyr og verftet i Florø som appellerer til mange her på kysten. Han er dessuten en venn av meg og er en kjempedyktig og kreativ fotograf. Jeg trodde at han kom til å vinne pga bildet og det store nettverket hans :D

Et bilde jeg likte svært godt var bildet som endte på 3. plass. Det er et flott stemningsbilde av en båt, trolig tatt i Kalvåg. Siden mor mi er fra Bremanger og vi har vært mye der, så er slike flotte kystmotiv noe som går rett hjem hos meg :) Dette er også et bilde som jeg trodde kunne vinne finalen.

Når det gjelder mitt bilde, så ble det tatt 3. mai '11 på øya Store-Batalden under en fjelltur der i regi av Flora Turlag. Du kan forresten se flere bilder av den turen her. Man ankommer øya med båt ved brygga til Batalden Havbu. Der er alt restaurert og vedlikeholdt og man blir vel tatt i mot ved ankomst. Fjellturen i seg selv er en opplevelse og på 492 (m.o.h) høyde ute i havgapet er det ei fantastisk utsikt i alle retninger. Supert for ivrige fotoamatører. Kontrasten etter alt dette gjorde at jeg kikket ekstra på det nedrevne gamle uthuset, kanskje en gammel fjøs, som stod litt til side for stien like ovenfor Batalden Havbu sine fine bygninger da vi var vel nede igjen. Nyskjerrigheten gjorde at jeg ble dratt dit og jeg tenkte faktisk på konkurransen "Forfall" da jeg så nærmere på det. Motivet var litt annerledes enn alt det andre som vi hadde sett og opplevd der ute på turen, så det er bakgrunnen for mitt bilde :)

Du kan se alle bildene i fotofinalen her.

Det var gjevt å bli trukket ut i selve finalen, men jeg må innrømme at det var vel så gjevt å vinne og få den flotte premien i tillegg! ;)

Venter i spenning etter oppdatering fra Gothia-Cup og kampen til G16 som pågår nå... Krysser fingre for at det går rette vegen også her! :P

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jippi! Gratulerer Eli Kristin... Veldig tøft og veldig fortent! ha ein fin dag...:-))

Elisabeth sa...

Gratulerer med en velfortjent seier for et knallbilde :)

GOD HELG! Nå skal jeg ut på kakefatjakt ;-)

Liv Janne sa...

Gratulerer med seieren! Det var veldig kjekt - var inne og stemte på deg flere ganger :). Og så kjekt det må vere å kose seg med nytt kamera :))))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...