mandag 1. desember 2014

Lykke i skogen-lue! ✭ #2

Elg-lue til eldste sønn ^_^


Min svoger fikk "lykke i skogen-lue" i fjor, se innlegg her.
Sønnen min var "luemodell" for meg den gang.
For litt siden spurte han etter lua, trodde det var hans egen...
Vips, der fikk mora et påskudd for å strikke lue til eldste sønn også ^_^
Siden sønnen er student og ikke bor hjemme dette året, så blir det praktiske og lette gaver.
Alt skal jo sendes med posten også, hihi. Blant annet fikk han lua i adventsgaven i går ;)
Garn: Du store alpakka sitt "Sterk" i fargene natur (1 nøste) og svart (1 1/2 nøste)
Pinner: 3mm på brotet og 3,5mm på resten av lua
Oppskrift: Egen variant, str stor (herre)

Legg opp 132 masker på pinner 3mm og strikket 2 r og 2 vr i ca 4 cm.
Deretter gikk jeg over til pinner 3,5mm og strikket 4 p rettstrikk før jeg startet på mønsteret.
Mønsteret her går over 21 m. Jeg fant det på flickr.
Google "lykke i skogen" om du ikke får frem bildet.
Jeg strikket luen ca 27 cm lang før jeg startet felling.
Når luen er lang nok, feller du slik:
*Strikk 4 r, 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut. 
Strikk en runde uten felling 
*Strikk 3 r, 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut. 
Strikk en runde uten felling 
*Strikk 2 r, 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut. 
Strikk en runde uten felling 
*Strikk 1 r, 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut. 
Strikk en runde uten felling 
*Strikk 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut 
Strikk en runde uten felling 
*Strikk 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut 
 Så drar du tråden igjennom de siste 10 maskene. 
 Fest trådene godt.
Jeg liker denne fellingen. Det blir fin topp og fin passform på lua.
Jeg har fått aldeles dilla på garnet Sterk fra Du store alpakka.
Jeg bruker det på det meste av luer og sokker nå.
Mykt og varmt - og slitesterkt.
Utrolig at vi er startet med julemåneden nå.
Ha ein fin ny uke! :)

3 kommentarer:

Tine sa...

For en flott lue! Tror jeg må ta pinnene fatt og prøve meg på noen av oppskriftene dine :)

Lisbeth sa...

Så artig! Klart man hiver seg rundt når de håpefulle ber om noe hjemmestrikket :) Jeg er i gang med jakke til Studenten, ikke julegave. Håper den er klar til å bli med i kofferten etter juleferien :)

Bundingen sa...

Det er alltid kjekt når "ungene" ønsker seg noe hjemmestrikka! Artig lue! Ja, Sterk er et fint garn, men det er lenge siden jeg har strikka av det nå. Her går det i julegave-sokker. Tror jeg kommer i mål denne uka.

God førjulstid fra Ingunn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...