tirsdag 30. desember 2014

Sett med tova tøfler, Ingunnlue #10 & et par sitteunderlag ღ

Ingunnlue og tovede tøfler til jenta + matchende sitteunderlag til henne & kjæresten


Strikkepinnene går igjen og i romjula ble dette laget.
Vel, et par beige tova tøfler og matchende Ingunn-lue.
Sitteunderlagene strikket jeg i september, men nålefiltet dem nå.
Sitteunderlagene er ikke blogget før, men er strikket og tovet som jeg pleier :P
Luen, tøflene og det lysegrå sitteunderlaget er til sønnen's kjæreste.
For å "terge" ham litt, så fikk han matchende strikkeunderlag.
Sitter de sammen, blir "fjellrekken" sammenhengende, thihi..
Hun liker å gå i fjellet, han er ikke like hekta på det.
Jeg liker dette og håper hun får åpnet øynene hans for turglede og opplevelser i fjellet :)

Unnskyld for dårlige bilder her. De er tatt inne på dagtid,
men med regnvær og grå himmel gir det lite dagslys til knipsing dessverre.


Tova tøfler

Oppskrift: Sandnesgarn sitt kit nr 4, Tova tøfler (gratisoppskrift på nett)
Garn: 3,5 nøster Vamsegarn #03 fra Rauma  Garn (står Fritidsgarn i oppskrift)
Pinner: 5,5mm
Str: Voksen, ca str 37


Toving: 1 time i 60'C, 1000 omdreininger

Tova tøfler med hjerter på ღ

Ingunnlue

Dette er som nevnt den 10. lua jeg har strikket, så jeg legger kun ved dette :)
Det er bare å søke opp Ingunn-lue eller sjekke etikett for lue om du vil ha mer info.


 Oppskrift: Ingunnlue hos Knitting-Inna 
Garn: 2 nøster Drops Nepal farge #0500
Pinner: 5mm og 5 1/2mm
Str: Dame


Sitteunderlag

Matchende sitteunderlag i Drops Nepal garn, grå og koksgrå.
Det er nålefiltet hjerter og fjellrekke på ღ


Oppskrift: Inspirert av Hobbyfruen sitt sitteunderlag
Garn: Drops Nepal (4 nøster)
Pinner: 7 mm

Legg opp 80 m og strikk rillestrikk til det er tomt for garn.
Jeg brukte 4 nøster Nepal.
Sitteunderlagene måler ca 55 x 42 cm før toving.

Hekle ei passelig lang rad over 3 m fastmasker på krok 5mm, ca 1 m lengde.
Dra den gjennom kanten på ene siden
og fest den så med noen få masker på begge sider.  
Den kan dermed knytes fast i sekk eller jakke
dersom man ikke har med seg store sekken på turen.
Dette syns jeg er praktisk og plassbesparende på korte turer.

Jeg pleier å nålefilte motiv på sitteunderlagene.
Da bruker du et hvitt sportsgarn eller noe slikt som tåler varme i maskina.


Nyt kvelden! :)

2 kommentarer:

Lisbeth sa...

Så fin gave du har laget :) Umulig å ikke bli glad for den! Ønsker deg en fantastisk nytt år - blir spennende å følge deg i 2015 :) Klem fra sør.

Tovepia sa...

Godt nytt år til deg og takk for hyggelig kommentar:)
Liker det du lager, og dette var også et flott innlegg..tror jeg må prøve disse tøflene selv;)
Ha en god start på et nytt år!!
Klem;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...