onsdag 11. juli 2012

Midtbøstøylen (325 m.o.h)

Midtbøstølen - her ser man 4 av de 7 selene på stølen



I går tok jeg og de to minste oss en fjelltur til Midtbøstølen i Nordalsfjorden. 
Jeg hadde ikke gått der før, men jeg søkte opp litt info og tok med meg boka til 
Der står det litt om turmålet samt om noen sagn om steder i løypa, bl.a. om Bjønnagrava. 

Det var bare å kjøre inn til Moane i Nordalsfjorden (ved idrettsanlegget). 
Der finner du skiltet som vist i bildet over og parkerer ved innkjørselen. 
Man går opp traktorvegen og tar av ved bildet under hvor Jr går på sti :) 

Hele løypa er godt merket og det er bare å følge god sti og røde trekanter hele vegen. 
Det er også svært mange skilt undervegs med mer eller mindre rare stedsnavn. 
Artig for store og små og får frem en del gode idèer fra Jr om hvorfor det heter sånn og sånn, he-he :) Han lurte spesielt på hvorfor det heter "Purkehola" der oppe, det var et veldig rart navn! 


Med små barn i turfølget vil jeg beregne ca 1 time opp til stølen i rolig tempo. 
Det er god sti å gå, men kanskje litt bratt opp "Brekka". 
Man kommer opp til et sted hvor det så passende heter "Kvile".
Der er det fint å ta seg en liten rast der med god utsikt utover Nordalsfjorden :)

Jeg ser stadig vekk hjerter i stein.. dette var av den svære varianten. Me like! :)
Jr flirte godt av navnet Purkehola, thi-hi... og det kom akkurat på et passende sted/tid.
Vi var kjempevarme i heten og begynt å bli litt slitne kjente vi. Plutselig var det full rulle igjen :) Herlig!
Oppkomme var et rart navn også...?
Wooo-hooooo, vi fant selene!!!! :D

Vi skrev oss inn i turboka som lå i den flotte trepostkassen på Midtbøstølen. 
Det var 7 sel å se og selvfølgelig måtte de utforskes. 
Ikke mye trette ben å spore hos de små nei :P

Fra stølen er det utsikt til turmål som de vel 1000+/- meter høye nipene Midtbønipa og Blånipa i sør
og til Lassenipa og Ålfotbreen i nord.

Barna storkoser seg på turmålet

Vesla la sin elsk på denne benken i stein, thi-h!
...skal man til Midtbønipa med sine ruvende 970 m.o.h er det bare å fortsette i merket løype videre ;)

Det går alltid fortere nedover igjen. Dette var intet unntak, men jeg overtok tursekken til Jr. 
Han fikk med seg en tom matboks i stedet. Han skulle plukke blåbær, for det var blåbærtuer langs hele turstien. 
Vi spiste blåbær fra vi startet til vi kom ned igjen til bilen. Fantastisk! 

Jammen greidde vi å plukke litt bær så det ble blåbær med sukker og fløte på hjemme også. 
Snadder og vel undt etter en super tur i altfor høy temperatur. 
Skal ikke klage på go'vær, men når det ikke er et vindkast, lummert og føles som minst 30'C på tur, 
så merkes det :D Nesten tomme for vann da vi kom ned igjen, he-he! :)


Jr går alltid fremst og leder an. 
Han "leser" skilting, spor og turløype og er blitt en riktig så god stifinner for oss. 
Godt vi har en spretten turguide med ;)
Et lite utdrag av skiltingen... og nok et nydelig hjerte i stein. Dette var så flott, flatt og lite at det ble rett og slett med med hjem. Kjekke minner å ta vare på fra ymse turer :)
Store, friske og smakfulle blåbær. Nam!
Mamma, jeg fant bilen vår!!! :D
Jeg var både varm og svett ved ankomst hjemme. 
Jeg hadde lovet Jr at vi skulle stikke til sjøen og bade etter turen. 
Det ble derfor til at jeg, Jr og eldste datter kjørte ut til Digreneset for et forfriskende sjøbad. 
Vet ikke hva temperaturen var i sjøen, men det ble friskt for en tursvett kropp som meg... 
eller kanskje er jeg ute av trening når det gjelder bading i sjøen, haha. 
Det ble nå både å legge seg på svøm og stupe uti for min del også. Fantastisk friskt og herlig! :D

♥ En nydelig dag i Florø - både til fjells og i sjøen!

Fine onsdagskvelden videre!!!

1 kommentar:

Livets små øyeblikk sa...

Takk for turen:)
Herlige bilder og fine folk, dere er jammen noen sprekinger! Var litt artig å se steinbenken, jeg har to likedan i hagen:)

Ha en fin kveld og ei god helg,
god klem
Hanne:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...