fredag 2. november 2012

Sprek og fengende strikkebok!

Boka "Kofter" av Kristin Holte
Jeg fikk en hyggelig henvendelse for kort tid siden. Det var fra Vigmostad & Bjørke og gjaldt ei ny strikkebok som er å finne i bokhyllene. Den heter "Kofter" av Kristin Hole.

De lurte på om jeg var interessert i en kikk i boka for en bokomtale i bloggen. Jeg fikk en smakebit av boka her - ta gjerne en titt du også. Mye lekkert! Jeg trengte ikke mer og takket umiddelbart ja til forespørselen. Det var flotte mønster i spreke og litt utradisjonenelle farger og mye informasjon. Sånt fenger :)

Nå har jeg hatt boka i noen dager og latt inntrykket fordøye litt. Boka er absolutt som forventet - om ikke bedre også. Det er lekre mønster og kofter i skjønn forening. Når jeg tenker på kofter, så tenker jeg gjerne litt tilbake i tid til store plagg med mønster tett i tett. Disse er feminine og varierte med gøye innslag og farger. Det er bare fantasien som setter grenser. Det står gode beskrivelser, flotte mønster og litt historikk til hvert enkelt plagg. Sånt kan vi like.
"Her finner du 17 fargerike kofter, med inspirasjon fra ulike kulturer og tidsepoker, i moderne design. Korte og lange, med rund hals, med krage – for hverdag og fest!
Alle presenteres med oppskrifter på tre ulike størrelser. Hver kofte vises med helhets- og detaljbilder, noen også i flere fargevarianter."
Som nevnt allerede - det er mange og varierte mønster hentet fra tradisjonelle kofter langt tilbake i tid. Det er imidlertid litt utradisjonelle der også, blant annet den lilla som heter "Edderkoppkofte med lus". Jeg liker godt den blå som heter "Oktagonkofte" :)
Denne kofta falt jeg for både med tanke på farger, tema og ikke minst passform. Jenta mi på 13 år  likte denne aller best også. Det er et flott navn på ei flott kofte :)
Denne boka er en god base for et nytt prosjekt - altså ei kofte. Den kan vel så godt brukes som en solid inspirasjonskilde til det meste strikkerelatert. Mønsterne kan brukes hele eller hver for seg - også til andre prosjekt. Du finner også tips til hvordan lage egne mønster. Kjekt å kunne. 

Det er kun en ting som jeg savner vedrørende "Kofter" - nemlig mer info vedrørende sammensying av kofte. Jeg kan det rett og slett ikke og eier ikke ei symaskin selv. Tanken på å klippe opp et slikt mønsterprosjekt uten mer info på forhånd er rett og slett skremmende ( O_O ) Der må jeg gjerne hente inn kyndig hjelp for opplæring og montering, he-he. 

Alt i alt er dette ei fengende og flott bok. 
Anbefales til alle strikkere :)

3 kommentarer:

Anna GL (Ekte heimelaga) sa...

Så herlig å bli spurt om å ha en mening om noe du digger da! :D Det er mye farge og mønster i boka, ser det ut til. Heldigvis kan man velge farge selv! ;) Å klippe i strikketøyet er skummelt. Første gangen jeg gjorde det, brukte jeg veldig lang tid for jeg holdt på å pisse på meg. Men det gikk veldig bra. De burde jo skrive om det, siden det faktisk er skummelt å klippe i ting man har brukt så lang tid på å strikke. Jeg liker rundfelling. ;)

Ha en fin helg!

Stinemorღ sa...

Så spennende!
For en morsomt forespørsel - selvfølgelig måtte du si ja :) Artig!
Boka ser veldig spennende ut! Det er flott med farger og mønster, jeg har fått sansen for det nå.

God helg til deg og dine!
klem ♥

Jill Kristin Ø.Remme sa...

Skulle virkelig ønske jeg hadde dine strikkekunnskaper, så mye jeg fint jeg skulle lage.

Her er det nydelig turvær idag og jeg har ennå ikke fått baken opp av stolen....:))

En nydelig nydelig dag til deg Eli:)))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...