onsdag 20. mars 2013

Tjokkelabba

Nye matchende crogs og tjukkelabba til vesla

Det er ikke alltid at man følger planen når man går inn i en butikk. 
På lørdag stakk vesla og jeg innom Europris for å kjøpe noen sett med hårpynt/småklemmer til henne. 
Det hadde de ikke. På vegen fra inngang til utgang måtte vi passere et par svære kurver fulle av crogs i glade farger til 25,-. 
Vesla fant seg noen ferskenrøde i rette størrelsen... og noen blå til sin bror. 
Snill og omtenksom hun der ;)

Videre på ferden måtte vi så passere hyllene med garn... og blikket mitt søkte mot noen nøster i friske farger. 
Det ble plukket med 2 stk nøster til kassen. 
Vil ikke si at det var et forgjeves besøk i butikken heller, thi-hi! ^_^



Oppskrift: Egen variant
Garn: Trysilgarn "Labbetuss" farge #456 på Europris
Pinner: 4mm

Sokkene er til jenta mi på 2 1/2 år. Jeg la opp 40 masker til henne og strikket de lange - nesten opp til knærne hennes. Det er strikket 2 r, 2 vr.

Hælfelling går kjapt og jeg måler ca lengde mot foten hennes for å sikre meg at de er lange nok. Felling til tå er kjapt arbeid. Helt enkle og vanlige sokker det her :)

Hælfelling
Hælen strikkes over 2 pinner.
Jeg strikker hælen lang nok etter ca mål.
Start felling på pinne 2 - strikk 3 m og fell av 1 m. Snu arbeidet.
Strikk ut pinne 1 og strikk 3 m på pinne 2, fell av 1 m. Snu arbeidet.
Slik fortsetter du til alle masker er plukket opp.
Plukk opp masker langs kanten og strikk fot til ønsket lengde.

Tåfelling
Jeg strikker alle maskene rett og feller på hver omgang.
Når det er tre masker igjen på pinnen, fell strikk to rett sammen og den siste vanlig (pinne 1 og 3)
Start neste pinne med å strikke en rett, så strikk to vridd rett sammen (pinne 2 og 4)
Slik gjør du på hver pinne til det gjenstår 8 masker totalt.
Da klipper du av tråden og drar den igjennom maske for maske.

Fest tråder. Ta-dah! :)
Et litt uklart nærbilde for å se hæl og tå - ikke så smart å ta bilder sent på kvelden ser jeg ;)

Fargene gir meg litt assosiasjoner til påske.
Småarbeid går fort og hun har fått (nok) et par med tjukkelabber til sitt bruk.
Trenger alltid mange slike :)

Ha en herlig onsdag!

7 kommentarer:

Made by KKann sa...

Hei på deg - søte crocs og søte sokker - herlige farger!

Ha en finfin onsdag!

KlemAK

Linda sa...

Søte små labbar du har strikka, passa heilt perfekt til skodna.
Eg er litt innponert over meg sjølv og. At eg kom opp på toppen. Eg er nemlig ikkje av den lettaste sorten:) I fjor hadde eg mål om å koma meg opp på Togga, det klarte eg. Og i vinter så skulle eg på Blåfjell og det klarte eg. Så kva det neste målet for sommaren skal bli, da veit eg ikkje. Eg lyte nok tenkja på da. Ha ein fin dag.

LillaPanter sa...

Så fine sokker ! Takk for tips om tå- og hælfelling :)

Cloudberry sa...

Ser ut som gode og varme lester (som vi kaller det)!

Anne sa...

Fint du deler oppskrift:) det var noen herlige påskesokker du har strikka!

Anonym sa...

Was looking for fantastic posting! I seriously loved reading it, tonsil stones you are a very good novelist.I may be sure you lesemarke your blog Satellite direct and may commonly returning later on. I have to persuade you actually keep on your current good threads, possess a very good family vacation penis advantage saturday or sunday!

emmafoto sa...

Kjempefine "tjukkeleste" :) Trur eg må lage et par i denne fargen i påska - sokkar er det einaste eg kan å strikke ;) Takk for fin kommentar hos meg, det er slike som deg som inspirerer meg til å blogge. Ha en flott kveld :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...