onsdag 13. februar 2013

Heklet rundt gulvteppe! ★

Mørk grått heklet gulvteppe

Da er et stort hekleteppe ferdigstilt. Det er på plass på gulvet på rommet til yngste sønn. 
Han er fornøyd og jeg er fornøyd. Jippi!

Teppet er heklet i tekstilgarnet Trapilho i fargen "veldig mørk grå". Garnet bestilte jeg her
Jeg brukte heklekrok på 12 mm som jeg kjøpte på den lokale garnbutikken. 
Passe fancy krok i hvit med gull & bling. Fint skal det være ^_^

Trapilho finnes i mange flotte farger. 
Jeg tok det mørke av praktiske grunner - men jeg må innrømme at jeg liker godt både de grønne og blå fargene også. 
Vesla mi la sin elsk på dette teppet, så det spørs om jeg ikke må til pers igjen i mer jentete farger. 
Får se ;)



På de siste rundene lå jeg strak på gulvet for å ha kontroll over teppet og hvor det skulle økes, hehe. 
Både katten og ungene syns at dette prosjektet var interessante greier, så det var ikke alltid så lett å ha tekstilgarnet i fred, puh. 
Det er utrolig mykt og behagelig garn - ikke rart alle de tre nevnte ville ligge på teppet underveis. 
Kjekt med selskap til arbeidet... :)

Teppet i all sin prakt - det er samme farge på alle nøstene, men det er ulike nyanser i teppet.
Me like! ★

Oppskrift: Toril med Hverdagsbloggen
Garn: Tekstilgarn Trapilho - det gikk med nesten 6 nøster til dette teppet
Heklekrok: 12 mm

Teppet har en diameter på 105 cm
  
1.omg: Lag en "magisk ring" og hekle 6 fm (fastmasker) i ringen.
Stram ringen for å lukke hullet i midten.
2.omg: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm
3.omg: Hekle 2 fm i hver 2. fm = 18 fm
4.omg: Hekle 2 fm i hver 3. fm = 24 fm
5.omg: Hekle i hver 3. fm = 32 fm
6.omg: Øk med 8 masker til totalt 40 fm
Videre øk med 5 fm jevnt fordelt på hver omgang.

Jeg begynte først på frihånd og heklet opp nesten 2 nøster før jeg syns det ble så "ruglete" at det irriterte meg.
Da var det kjapp prosess med å rekke alt opp igjen, he-he.
På andre forsøk valgte jeg å følge oppskriften til Toril. Smart gjort, for det funket så bra atte :)

PS - dersom du hekler teppe etter denne oppskriften, vennligst link tilbake til Hverdagsbloggen
Æres den som æres bør! ;)

NB - det er enkelte knuter og det kan også forekomme noen "slitte" punkter i garnet. 
Jeg valgte å klippe bort disse og hekle inn endene for å unngå klumper i teppet 
samt forhindre at garnet evt kunne ryke etter hvert ;)



 Utrolig morsomt å se fargespillet i tekstilgarnet.
Samme farge på alle nøstene som sagt, men det ser jo ut som det har laget seg et mønster likevel.

Ikke så smart med kjapp foto innendørs... eeek..  la gå med det! ^_^

Har en plan på neste prosjekt... 
Problemet er bare hvilken plan som skal prioriteres først av alle prosjektene og ønskene mine, thi-hi.

Ha en herlig kveld videre! ★

7 kommentarer:

❤ Kaia sa...

Så lekkert det ble...
Du er så flink å hekle, jeg blir rett og slet litt misunnelig.....
Men man skal ha tid til det også..
Merker godt at etter vår kjære vofse Argos kom i hus, så blir det MYE mindre tid til hobbylering.... Men desto mer ut på tur....
Håper du har det fint...

Klem fra kaia

Toril sa...

Så skjønn du er!! :)
Takk for fine ord...
Teppet ditt ble knallfint,
og jeg er enig - GØY prosjekt!
Ha en fortsatt god uke!
Klem til deg :)

SNILLPIKE♥ sa...

Så flink du er Eli Kristin. Strikker og hekler heile tida. Teppet såg kjempedeilig ut. Blir spennende å sjå om det blir teppet på minsta i heimen òg då.

Ein strålande flott torsdag til deg, klem.

Strikkelene sa...

Herlig matte! For ikke å snakke om de herlige sjarmørene som ligger på teppet :)

Klem nordfra

Christina sa...

Så lekkert teppe. Har også lyst å prøve meg på heklet matte.

Liv Janne sa...

Så flott! Spørs om ikkje eg må prøve meg også...:) Har nokre tepper som burde vore utskifta, og då passar det supert med eit par slike. Imponert over produksjonen din!

Victoria @ sa...

Nydelig, nydelig! Skulle ønske jeg kunne hekle!, men jeg er mere 'strikkedame' enn 'hekledame', har aldri fått dreisen på hekling. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...