mandag 4. februar 2013

Rillestrikket guttegenser! ✭

Genser til (snart) 6-åringen min! ;)

Sønnen min trenger varme ullplagg. 
Jentene har fått gensere, så nå var det på tide med en god genser til yngste sønn også. 
Jeg har likt diverse strikkeplagg som jeg har sett hos forskjellige bloggere med små dæsjer av sterke farger, 
så det ble derfor sprek oransje på kantene på denne.
Må få inn litt fargeklatter i garderoben hans, thi-hi! :)

Prøvde å ta bilde slik at man ser at denne genseren virkelig er tykk! ✭


Utgangspunkt i oppskrift: Sophia's skappelgenser str 2-3 år
Garn: IceYarns Pure alpaca (marinefarget) og Filzy light blue og orange
Pinner: 7 mm

Pynt: Klippet stjerne av en dongeri strykelapp (for hull i klær) og 1 knapp som jeg hadde liggende fra Snella & Petronella.
Den matchet jo fargene bra ^_^

Jeg har tidligere strikket mini-skappel (versjon 1, 2 og 3) til småjenter samt 1 stk skappel til jente på 13 år. 
Basisoppskriften er altså Skappel-gjengen sine oppskrifter, 
men jeg har endret i forhold til størrelsen til den personen jeg strikker til.

Nå skulle jeg strikke til en gutt, men har fulgt malen ganske nøyaktig. 
Jeg har likevel ikke laget noen splitt i sidene samt at jeg har strikket halsen rundere 
+ strikket vrangbord rundt i samsvar med brotet på selve genseren og ermene (se ytterligere detaljer lenger nede i innlegget).





Forstykke/bakstykke:
Jeg la opp 56 m og strikket 2 vr og 2 r til ønsket lengde. Deretter strikket jeg rillestrikk resten av genseren. Jeg økte med 2 masker på 3 omg. Forstykke og bakstykke er 40 riller langt (brot i tillegg altså).

Felling til hals - jeg mener å huske at jeg felte 12 masker til hals på midten, dvs at det gjenstår 23 m på begge sider av halsen. Jeg felte på hver rille for å få halsen rundere i stedet for bred som på jenteversjonene jeg har laget :)

Ermer:
Jeg la opp 30 m og strikket 2 vr og 2 r til ønsket lengde, deretter rillestrikk resten av genseren. Jeg økte 1 m på begge kanter på hver 4. omgang like til ønsket lengde på plagget. Jeg strikker alltid 1 m og øker for å gjøre kanten finere.

Kevin - snart 6 år! ✭

✭ Kevin kom hjem fra barnehagen i dag og ble spurt om han ville teste nye genseren sin.
Jippi!! Den passet! ;) ✭

Nå har jeg en del garn igjen... kanskje det kan bli ei lue og/eller votter..
Får se, kommer an på energi og tid ikke minst... ;)

Her hos oss er det "sykestue". Vi har hatt ei laaang uke på mange vis. 
Kurs og hotell i Stavanger på meg ifb med jobben ble det også. 
Godt med litt påfyll og alenetid på hotell og i en så koselig by, men dårlig timing med tanke på at jeg hadde et veldig sykt barn hjemme. 
Det endte med enda en tur til legevakten og sykehusopphold så fort jeg hadde landet hjemme igjen.
Ikke noe kjekt, men hun er utskrevet og på bedringens vei nå..

I dag har jeg passet syke barn også.  Det er altså min eldste datter som har vært veldig syk og nå ligger også yngste datter strak ut. 
Jeg målte feber'n på vesla til 40,3'C på det høyeste i dag, huff... 
Ikke helt i form selv heller, men i morgen må jeg på jobb og samboer tar over.
 Jeg har ikke flere sykedager heller. Slitsomme tider, men vi kjemper oss gjennom fæle virus som herjer. *måtte de forsvinne fort*

Godt det snart er helg igjen... ^_^

5 kommentarer:

G-Anette sa...

Så herlige bilder! Og nydelig genser :) Likte fargevalgene veldig godt!
Denne blir nok mye brukt :)

Ha en fin kveld og riktig god bedring i heimen! ♥

klem

Marianns papirgleder sa...

Kjempefin gensar,varm og god. Skjønar godt at han ser superfornøgd ut :))

Ha ei fin veke!!

Strikkelene sa...

Så flott genser og modell :)

God bedring i huset :)

Klem nordfra

Tone sa...

Kejmpefin genser! Jeg har tenkt å strikke noe lignende til min gutt også :) Kan jeg spørre hvilken str dette blir, ca?

Tone sa...

…Og der så jeg det sto "snart seks år" under bildet :) Nydelig genser hvertfall! Og fine bilder :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...