mandag 11. februar 2013

Skaperglede ♥: Sokkalong februar 2013

Et par sirkelsokker til vesla mi

På facebook er det ei kreativ side som heter Skaperglede ♥. Det er blant annet en utfordring der som heter Sokkalongen med ny oppskrift på sokker for hver måned. For februar måned er det sirkelsokker som er temaet.


Jeg trodde disse var litt vanskelige å få til, men de var overraskende lett. Det er faktisk en fordel å skifte farger mens man strikker sirklene også. Artig oppskrift - og det blir nok flere slike :)

Oppskrift: Sirkelsokker 
Garn: Mange smårester i svart og lys rosa i garnet Nepal
Pinner: 4 mm

Jeg la opp 40 masker til disse sokkene til vesla mi på 2 år.

Det er Jorunn som har oversatt oppskriften på sirkelsokker fra engelsk til norsk. Her er link til hennes oppskrift i bloggen Heim og Hjertero. Jeg er ikke komfortabel med oppskrifter på andre språk, så dette er stas for min del, he-he :) Et lite utdrag fra hennes informasjon kommer her:


Masketallet må gå opp i 8
Du kan velge om du vil gå rett på mønsteret eller strikke ei lita vrangbord først.
Eg valgte å strikke 2 cm vrangbord, med 2 r og 2 vr.

NB: Når du tar 2 m løst av, uten å strikke dei... pass på at tråden er på baksida av arbeidet!

Omgang 1-3:
strikke alle maskene vrangt
Omgang 4-10:
Strikk 3 m rett, ta 2 m løst av "vrangt" (som om du skulle strikka dei vrangt)
*6 m rett, 2 m løst av* gjenta til det står 3 masker igjen på siste pinnen, strikk desse 3 rett.
Omgang 11 - 13:
Strikk alle maskene vrangt
Omgang 14-20:
ta 1 m "vrangt" løst av
*strikk 6 m rett, 2 m løst "vrangt" av *
gjenta til det står 1 maske igjen på siste pinnen, ta denne maska løst vrangt av.
 
Gjenta desse 20 omgangene så lang som du vil ha leggen
og avslutt ALLTID med omgang 1-3; altså 3 omganger vrangstrikk.


Jeg strikket 5 slike sirkelrader før jeg avsluttet med 3 omganger vrang. Jeg strikket deretter hæl og fot som vanlig.

NB - Fint om du linker til Jorunn's blogg om du strikker etter denne oppskriften! ;)
~ Æres den som æres bør ~

Ha en fin mandag videre!

3 kommentarer:

Strikkelene sa...

Så søte :) Har hevet meg på samme "alongen", funnet fram garn og oppskrift, og regner med å starte opp med mitt par til helga :)

Klem nordfra

Elin sa...

Kjempefine sokker:-) De skal jeg lagre mønsteret på og strikke engang. Sokker får man aldri for mye av. Takk for kommentar på Give awayen min:-)

LillaPanter sa...

Kjempefine sokker! Sønnen min fikk slike når han ble født og de er av de beste han har. Takk for at du legger ut oppskrift :) så morsomt med en slik sokkalong :) ha en fin kveld!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...