fredag 15. februar 2013

@twitterlue! ....eller Insta brukerlue... ;)

Jenta mi med ny @twitterlue! ^_^

Vel, nå er ikke hun på twitter, men de fleste av oss har egne unike brukernavn på nettet. Det har iallfall jeg og det gjelder f.eks. på Instagram. Mitt brukernavn der er @elishideout som jeg har brukt fra gammelt av. Synd jeg ikke tenkte mer praktisk - det er nemlig litt langt å strikke, thihi! ^_^

@kally99
Det er så utrolig mange kreative folk der ute i bloggeverdenen. Jeg får stadig nye ideèr til ting jeg bare MÅÅÅ strikke eller hekle. Denne listen vokser faretruende fort i forhold til mengdene jeg får realisert, men uansett er det kjekt og inspirerende å se hva andre får til. Slik var det da jeg kom over Marion R sin blogg som jeg besøker med jevne mellomrom. Ei utrolig kreativ dame med gode oppskrifter. Jeg liker veldig godt oppskriften hennes på baggy lue som heter "baggy huv". Jeg kler vanligvis ikke luer - faktisk ønsker jeg meg langt hår om jeg må ha lue på, for jeg syns alle med lange lokker kler lue så godt. Dersom jeg har ei smal lue på ser det jo ut som om at jeg har fått meg *ei badehette og to tette* på, knegg! ^_^

I tillegg digger jeg Marion R sine kreative innslag inspirert fra nettet - nemlig @twitterluen hennes. Den fant jeg ut at mine to eldste bare mååå ha, så den første ble strikket i går til jenta mi.

Oppskrift: Marion R's Baggy huv
Inspirasjon: Marion R's @twitterlue
Garn: Nesten 2 nøster Navia lammeull farge svart i dobbel tråd (Færøyisk naturgarn)
+ en dæsj med okergul restegarn i Drops Karisma eller Falk (?)
Pinner: 4,5 mm

Jeg tok et ruteark og laget @kally99 som jeg brukte som mønster. 

Denne luen strikket jeg til litt over 22 cm før jeg startet fellingen. 

Og du... jeg er ikke flink til å strikke mønster... eeek.. og iallfall ikke mønster over bare deler av arbeidet. Tar imot smarte tips for hvordan man går frem med tanke på trådene bakom... og for å få det jevnt! 


Bæggy huv 

 Legg opp 100 m dobbel tråd NZ på pinne nr 4,5 
Strikk 2 r 2 vr ca 5 cm. 
Gå over til glattstrikk og øk 9 m jevnt fordelt på 1.omg (=109 m). 
Strikk til arbeidet måler 25 cm (vil du ha den litt mindre baggy holder det med 22 cm). 

 Fell slik: 
*Strikk 4 r, 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut. 
Strikk en runde uten felling 
*Strikk 3 r, 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut. 
Strikk en runde uten felling 
*Strikk 2 r, 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut. 
Strikk en runde uten felling 
*Strikk 1 r, 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut. 
Strikk en runde uten felling 
*Strikk 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut 
Strikk en runde uten felling 
*Strikk 2 m r sm, gjenta fra* omgangen ut 
 Så drar du tråden igjennom de siste 10 maskene. 
 Fest trådene godt.

NB - Dersom du strikker etter denne oppskriften, må du linke til Marion R
Ta gjerne turen innom bloggen også, for der er det mye flott å se og blir inspirert av. 
Som nevnt før - æres den som æres bør ;)

Mas på morgenkvisten - mamma mååå ta bilder av nye luen,  thihi! ^_^

Ikke så greit å ta bilder innendørs en mørk morgen og med sterke spotter rett ned over oss... La gå! :) Snuppa var sporty og stilte opp for en kjapp fotoshoot i trappa, he-he...


Tusen takk alle sammen for mange koselige kommentarer og mailer. 
Setter stoooor pris på dere 

Og så er det jo fre'dan! 
God helg folkens! :)

6 kommentarer:

Anita sa...

Såååå stilig!
Såg denne for litt siden og har nesten ventet på at den skulle dukke opp her hos deg ;D
Den ble så tøff!
-og du, vet du at du har ei nydelig jente i hus!!!! <3

Imponerende det teppet ditt! Står respekt av det erbeidet der!

Og så mange fine bilder nedover i innleggene her, nydelig vestlandsnatur som du vet å forevige på rette måten! :)

Her går det i strikking av sirkelsokker! Takk for inspirasjon! Såg dem på "Skaperglede" og ble fristet, men når eg såg dine fine av restegarn ,ble fristelsen enda større, så da var det bare å hive seg rundt! ;) Men var flink og avsluttet de andre prosjektene først! (klapp på skuldra!)

Ønsker deg en flotters helg og god vinterferie, kos deg!

Klem ;)

SNILLPIKE♥ sa...

Nydelig jente og superfin lue. Flotte ungar du har Eli Kristin. Går i strikking hos meg òg for tida. Holder på med vottar som skal tovast.

Ei strålande flott helg til deg og dine, klem.

Jill Kristin Ø.Remme sa...

Kul da! Du er så innmari kreativ jente:))))

Herlig helg til deg:)))

❤ Kaia sa...

Den var kul Eli.....

Klem fra Kaia

Marion sa...

Så arti at du likte oppskriften min så godt! Varmer mitt strikke hjerte :)
Når jeg strikker disse twitterluene blir det jo masse tråder å feste etterpå. jeg tar alltid å syr trådene inn i masken på siden (på første og siste bokstav) før jeg syr tråden litt sånn fint inn i bokstavene bakover. Bare pass på så det ikke blir klumpete. jeg fester alltid tråden bortover på den runden den er strikket inn i. Blir finest syns jeg :-)
Håper du skjønte noe av det her...hihi
Fin lørdag videre
Marion R

Strikkelene sa...

Råstilig lue :) Og nydelig datter du har :)

Lørdagsklem nordfra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...